Finanční správa: FÚ pro Olomoucký kraj postupoval při kontrole EET podle zákona

18.12.2018 17:31

V reakci na medializované pochybnosti o zákonnosti a správnosti postupu v agendě elektronické evidence tržeb na Finančním úřadě pro Olomoucký kraj, rozhodl generální ředitel Finanční správy Martin Janeček 10. října 2018 o provedení dohlídkové činnosti.

Finanční správa: FÚ pro Olomoucký kraj postupoval při kontrole EET podle zákona
Foto: financnisprava.cz
Popisek: Finanční správa ČR - logo
reklama

Cílem bylo prověřit, zda postup správce daně při kontrolách u daňových subjektů poskytujících stravovací a ubytovací služby v souvislosti s konáním svateb nevybočil z mezí stanovených zákonem. Orgán provádějící dohlídkovou činnost neshledal v postupu finančního úřadu při prověřování plnění povinností na úseku evidence tržeb žádné systémové pochybení.

„Závěry dohlídky potvrdily, že kontrola byla vždy zacílena na konkrétní podnikatelský subjekt, u něhož měl správce daně důvodné podezření, že dochází k systematickému porušování povinností evidovat tržby,“ uvedl generální ředitel Finanční správy Martin Janeček. Toto podezření bylo podle jeho slov podloženo výsledky vyhledávací činnosti, vyhodnocením údajů z vlastních zdrojů, zejména ze systému evidence tržeb, i veřejně dostupných informací. V neposlední řadě se opíralo také o podněty veřejnosti.

Teprve v další fázi vyhledávání byly v souladu se zásadou proporcionality osloveny další instituce, např. banky nebo matriky, a následně také subjekty, které zákon označuje jako „třetí osoby“. Těmi byli v daném případě novomanželé disponující informacemi o provedených hotovostních platbách. Na základě informací poskytnutých od těchto osob a jejich porovnání s informacemi získanými z výpisu z bankovního účtu kontrolovaného subjektu a ze systému evidence tržeb lze spolehlivě zjistit, zda a v jaké míře došlo k porušení povinnosti evidovat tržby.

Finanční úřad oslovil novomanžele prostřednictvím výzvy k poskytnutí informací. I tento postup byl shledán zákonným. Institut výzvy byl v daném případě zvolen při respektování zásady, že správce daně má používat při vyžadování plnění povinností jen takové prostředky, které je co nejméně zatěžují, a ještě umožňují dosáhnout cíle správy daní. Tato forma byla posouzena jako méně zatěžující než podání vysvětlení a následná svědecká výpověď.

„Orgán, který dohlídku prováděl, doporučil Finančnímu úřadu pro Olomoucký kraj, aby obsah rozhodnutí formuloval dostatečně srozumitelně pro širokou veřejnost. Řada lidí nemá s komunikací se správcem daně zkušenosti a může tak vzniknout nedorozumění a pochybnosti o tom, v jakém rozsahu jsou informace vyžádané prostřednictvím tohoto rozhodnutí požadovány, k čemu správci daně slouží nebo vůči komu je kontrola plnění povinností na úseku evidence tržeb směřována,“ uzavřel generální ředitel Finanční správy Martin Janeček.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Tisková zpráva
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Letiště Praha rozšiřuje nad rámec legislativních požadavků monitoring složek životního prostředí o nové polutanty

22:45 Letiště Praha rozšiřuje nad rámec legislativních požadavků monitoring složek životního prostředí o nové polutanty

Letiště Praha se dlouhodobě zaměřuje na monitoring škodlivin ve vodě, ovzduší, půdě a zemědělských p…