Hospodářská komora: Místo likvidace rozumnou regulaci billboardů

25.07.2017 20:10 | Zprávy

Zákaz billboardů u dálnic a silnic první třídy je ukázkovým způsobem přemrštěné regulace, která se snažila pozdě a špatným způsobem řešit problém, který mezitím mizel sám. Na tom se shodli účastníci kulatého stolu věnovaného možnostem sladění veřejného zájmu a svobody podnikání na příkladu venkovní reklamy organizovaného Hospodářskou komorou ČR.

Hospodářská komora: Místo likvidace rozumnou regulaci billboardů
Foto: Archiv
Popisek: Hospodářská komora - logo

„Tento případ by se krásně vyjímal v učebnici ekonomie regulace, jedná se o dokonalou ukázku regulační neefektivity,“ uvedl Aleš Rod, ředitel výzkumu Centra ekonomických a tržních analýz. „V devadesátých letech, kdy u silnic rostly tisícovky reklamních nosičů jak houby po dešti, nikdo nic neřešil. To trvalo skoro 20 let a Česká republika se stala rájem billboardů. A nyní, namísto konstruktivní analýzy a dílčího odstranění nosičů z nevhodných míst, přišla zcela nesmyslná regulace v podobě totálního zákazu ekonomické aktivity. Dokonalá ukázka neefektivity, která na některých místech situaci ještě zhorší,“ dodal Rod.

S ohrožením bezpečnosti na silnici jako hlavním argumentem pro zákaz billboardů nesouhlasí ani dopravní psycholog Michal Walter. Billboardy dodržující pravidla mají podle něho malý vliv na pozornost řidičů nejen ve srovnání s klíčovými faktory, jako jsou komunikace se spolucestujícími a manipulace s mobilním telefony, navigací či rádiem, ale i třeba ve srovnání se sledováním krajiny a zajímavostí v okolí silnice. To potvrdila i detailní studie holandského výzkumného institutu pro silniční bezpečnost (SWOV) z letošního jara.

„Problematikou chování řidičů se dlouhodobě zabývám a mohu potvrdit, že nejrizikovějšími činnostmi při řízení vozidel jsou ty, které zapojují kognitivní funkce. Primárně jde o manipulaci s mobilními telefony během řízení a je v zásadě jedno, zda řidič telefonuje, píše SMS nebo dokonce komunikuje na sociálních sítích. Naopak jsem se doposud nesetkal se seriózní studií, o kterou by bylo možné opřít tvrzení, že klasické billboardy odvádí pozornost do té míry, že by mohly být samy o sobě příčinou dopravní nehody,“ potvrzuje Walter.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Jaké budou další kroky ANO?

Vládu se vám odvolat nepodařilo, ale dost pravděpodobně budete v příští vládě, jak se pak k celé kauze postavíte? Budete ji prošetřovat? Protože ani já pod hlavičkou ODS nevěřím nezávislému prošetření.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČSÚ: Jak Kodex evropské statistiky zaručuje důvěryhodnost a kvalitu dat

19:28 ČSÚ: Jak Kodex evropské statistiky zaručuje důvěryhodnost a kvalitu dat

Spolehlivé statistiky jsou základem informovaného rozhodování v Evropské unii. Ať už jde o utváření …