IPR Praha: Podobu nové čtvrti na Nákladovém nádraží Žižkov určí urbanistická soutěž

17.02.2016 16:49

Zastupitelstvo Prahy 3 včera schválilo vyhlášení urbanistické soutěže na budoucí podobu Nákladového nádraží Žižkov. Uspořádat by ji měl Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR).

IPR Praha: Podobu nové čtvrti na Nákladovém nádraží Žižkov určí urbanistická soutěž
Foto: iprpraha.cz
Popisek: IPR Praha - logo

„Pro Prahu to znamená velkou příležitost. Z nádraží se může stát nová městská čtvrť s kvalitním veřejným prostorem,“ říká ředitel Institutu plánování a rozvoje Prahy Petr Hlaváček.

„Samotné soutěži bude předcházet série diskuzí všech aktérů v území, jejímž cílem bude společně vytvořit zadání. Počítáme i se zapojením veřejnosti, místních sdružení a spolků,“ pokračuje Hlaváček. „Jsme rádi, že se po letech jednání podařilo najít konsenzus, a že se budoucí podoba nádraží bude hledat transparentní cestou veřejné urbanistické soutěže.“

Nákladové nádraží Žižkov se se svými 33 hektary řadí k nejrozsáhlejším transformačním územím v Praze. Svému původnímu účelu přestalo sloužit již před čtrnácti lety. O jeho budoucí podobě a využití se od té doby diskutuje. Domluva je složitá, neboť se o území dělí několik vlastníků.

Severní část území vlastní společnost Discovery Group, která zde chce postavit kanceláře, byty a obchodní centrum. Rozsáhlejší jižní část území patří konsorciu Žižkov Station Development, kterou zřídila developerská společnost Sekyra Group společně s Českými drahami. Důležitý je však i názor městské části Praha 3, na jejímž území se plocha nádraží nachází; radnici se nelíbí projekt obchodního centra, ráda by naopak na části pozemku postavila školu.

Ve funkcionalistické budově nádraží, v roce 2013 vyhlášené za kulturní památku, by zase měly sídlit různé kulturní instituce v čele s Národním filmovým archivem (NFA), který hledá nové sídlo v širším centru Prahy. Pro vybudování sídla NFA už jsou připravené i prostředky. Uvažuje se i o možnosti vybudovat v areálu nádraží společné expozice kamenosochařství Národního muzea a Hlavního města Prahy.

K přeměně bývalých nádraží na nové čtvrti dochází v posledním desetiletí i v jiných evropských městech. Zmínit lze třeba londýnské nádraží King's Cross, Europaallee v Curychu či Wiener Hauptbahnhof. V Praze se minulý rok – taktéž pod taktovkou IPR – uskutečnila architektonická soutěž na zástavbu části Smíchovského nádraží, kde by měla napřesrok začít vznikat nová městská čtvrť.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tisková zpráva

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Státní fond životního prostředí: Druhé kolo výzvy na odstraňování farmaceutického znečištění je otevřeno, o 94 milionů se uchází 12 žadatelů

20:32 Státní fond životního prostředí: Druhé kolo výzvy na odstraňování farmaceutického znečištění je otevřeno, o 94 milionů se uchází 12 žadatelů

Od dubna do června letošního roku mohli zájemci podávat své projektové náměty do výzvy „Trondheim“ z…