Institut ekonomického vzdělávání a ČNB: Mladí znají výši kurzu a inflace, méně již ovládají teorii a úrokové počty

22.05.2019 17:07 | Zprávy

Studenti středních škol se většinou orientují v aktuálním ekonomickém dění a mnozí znají výši kurzu koruny vůči cizím měnám či míru inflace. Naopak v základní ekonomické teorii mají největší mezery a pokulhávají i v úrokových počtech a dalších otázkách z finanční gramotnosti. Takové jsou hlavní závěry z analýzy výsledků školních a krajských kol III. ročníku Ekonomické olympiády, která je největší celostátní soutěží ve znalostech o ekonomii a financích pro středoškoláky v Česku. Soutěž pořádá a odborně garantuje nezisková organizace Institut ekonomického vzdělávání z.u´. (INEV).

Institut ekonomického vzdělávání a ČNB: Mladí znají výši kurzu a inflace, méně již ovládají teorii a úrokové počty
Foto: Hans Štembera
Popisek: Studenti, ilustrační foto

Průměrná úspěšnost studentů v odpovědích na testovací otázky v šesti tematických kategoriích byla stejně jako v minulém ročníku 43 % i přesto, že dramaticky, o celou polovinu, narostl počet účastníků. Celkově se letos soutěže zúčastnilo rekordních 15 000 studentů ze čtvrtiny středních škol z celé ČR. To byl více než trojnásobek počtu účastníků premiérového ročníku před dvěma lety.

„Stejně jako v minulých letech se studenti nejlépe orientovali v otázkách směřujících na aktuální ekonomické dění, největší mezery měli naopak v základní ekonomické teorii,“ komentoval výsledky III. ročníku Ekonomické olympiády autor testů a předseda správní rady INEV Pavel Potužák.

„Dvě třetiny studentů například správně zodpověděly otázku na aktuální míru inflace. Hůře si však studenti vedli při otázkách zaměřených na výši českého HDP, velikost státního rozpočtu či vládního dluhu. Je zajímavé, že přes 70 procent studentů bylo schopno správně spočítat příklady na jednoduché úročení. Pokud se však jednalo o úročení složené, úspěšnost klesla k 30 procentům,“ dodal Pavel Potužák.

Ekonomická olympiáda, jako vlajkový projekt INEV, přispívá k rozvíjení znalostí studentů a k jejich lepší orientaci v základních ekonomických a finančních otázkách. Mimo to poskytuje cenný obraz o úrovni ekonomické a finanční gramotnosti středoškoláků napříč celou republikou. 

Otázky zkoumající finanční gramotnost studentů, která je nepostradatelná pro praktický život, letos nově tvořily plnou jednu pětinu soutěžního testu. Na tyto otázky přišlo celkově 49 % správných odpovědí, což dává do budoucna velký prostor pro zlepšení. Například jen 22 % studentů umí správně spočítat reálnou úrokovou míru, tj. výši úrokové míry po odečtení míry inflace.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

Volby

Mohu mít osobní otázku, koho budete volit vy? Přijde mi, že až moc chválíte opozici, která má ale sama máslo na hlavě, třeba ANO, které bylo u vlády docela dlouho a taky nám životní podmínky moc nezlepšili. Navíc je to pořád to stejné. Politici před volbami slibují a po volbách je vše jinak. Má tak ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DIAMO je třetí nejtransparentnější státní podnik v ČR

13:21 DIAMO je třetí nejtransparentnější státní podnik v ČR

Státní podnik DIAMO získal v projektu Transparentní Česko 2025 ocenění za třetí nejtransparentnější …