Tento krok Vlády ČR považuji za velmi opožděný a zcela určitě neukončující transformaci národního dopravce ČD a.s., o které bylo rozhodnuto zákonem již v roce 2002.
Problematickým se jeví nejen stanovená výše úhrady za vyčleňovaný majetek národního dopravce, ale také nenaplnění původního záměru vytvoření strategického řídícího holdingu ČD a.s., jako nástupnické formy činnosti Českých drah.
Dokáži pochopit, že výše ceny musí splňovat podmínku Evropské komise z hlediska nedovolené veřejné podpory, ale přitom nesmí být ohrožena výše základního jmění firmy, které je garancí čerpání úvěrů na pořízení nových vozidel získaných u Evropských bankovních domů.
Na druhé straně tímto prodejem se nenaplní nutná podmínka pro činnost národního dopravce na liberalizovaném dopravním trhu v železniční dopravě. I nadále bude neukočena odpovědnost ČD a.s. za další majetek, kterým jsou pozemky, traťový svršek a nástupiště, které budou i nadále národního železničního dopravce nákladově zatěžovat. Přitom tento majetek nemůže být vzhledem k jeho charakteru využíván jinak než jako součást dopravní cesty.
Pokud Česká republika nepůjde cestou vzniku řídícího holdingu pro národního železničního dopravce, nebude možné nikdy zajistit vliv státu na hospodárné a efektivní čerpání veřejných prostředků určených pro rozvoj jím zřízeného dopravce a potřeby železniční dopravní infrastrukty související s plněním povinností dopravní obslužnosti jako veřejné služby.
Ing. Karel Šidlo, poslanec PS PČR za KSČM
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva