„Nákladní doprava se z regionálních silnic razantně přesunula na dokončenou D8. Ukazuje se, že kamiony preferují rychlost a komfort dálnice navzdory faktu, že na ní zaplatí dražší mýto než na silnicích nižších tříd,“ říká mluvčí MYTO CZ David Šimoník, podle nějž se reálná míra objíždění mýta v tuzemsku pohybuje jen kolem celoevropsky obvyklých tří procent. Lednové snížení počtu kamionů na severočeských silnicích 1. třídy dokazují i další čísla. Na I/30 se vybralo meziročně o 2,2 miliony korun méně, zatímco na hotové D8 o 15,5 milionu Kč víc. Rozdíl způsobily více než dvojnásobné kilometrové sazby dálničního mýta proti menším silnicím.
Mýtné rostlo v celé republice
„V prvním měsíci nového roku jsme od kamionů vybrali 786 milionů korun, což je historicky nejlepší lednový výsledek,“ říká Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace ŘSD. Meziročně vzrostl výběr mýta o 8 procent, a to navzdory těžkým klimatickým podmínkám skončeného měsíce. Kromě dokončené dálnice D8, která stáhla kamionovou dopravu z okolních silnic a připsala si tak vyšší výběry, zaplatily kamiony více peněz rovněž na dálnici D1 a D5. Lze to připsat pokračujícímu hospodářskému růstu v Evropě. Proti lednu 2016 byl ten právě skončený silnější nejen ve výběrech, ale o 11 % vzrostly i mýtné transakce, tedy průjezdy jednotlivých kamionů pod mýtnými branami. Celkem registruje Česká republika za 121 měsíců provozu mýta už 78,3 miliardy vybraného mýta.
Výběry mýtného podle měsíců