Kamiony preferují dálnice, prokázalo dokončení D8. Těžká nákladní doprava se přesunula ze silnic 1. třídy na autostrádu

10.02.2017 13:11

O téměř 70 % meziročně klesl výběr mýta na silnici 1. třídy I/30, která před dokončením dálnice D8 sloužila kamionům jako spojka z Ústí nad Labem k nájezdu na dálnici do Prahy. Pokles počtu kamionů zaznamenaly i další „jedničky“ v okolí zkompletované D8, která naopak ve výběrech mýta vyrostla o 30 procent.

Kamiony preferují dálnice, prokázalo dokončení D8. Těžká nákladní doprava se přesunula ze silnic 1. třídy na autostrádu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

„Nákladní doprava se z regionálních silnic razantně přesunula na dokončenou D8. Ukazuje se, že kamiony preferují rychlost a komfort dálnice navzdory faktu, že na ní zaplatí dražší mýto než na silnicích nižších tříd,“ říká mluvčí MYTO CZ David Šimoník, podle nějž se reálná míra objíždění mýta v tuzemsku pohybuje jen kolem celoevropsky obvyklých tří procent. Lednové snížení počtu kamionů na severočeských silnicích 1. třídy dokazují i další čísla. Na I/30 se vybralo meziročně o 2,2 miliony korun méně, zatímco na hotové D8 o 15,5 milionu Kč víc. Rozdíl způsobily více než dvojnásobné kilometrové sazby dálničního mýta proti menším silnicím.

Mýtné rostlo v celé republice

„V prvním měsíci nového roku jsme od kamionů vybrali 786 milionů korun, což je historicky nejlepší lednový výsledek,“ říká Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace ŘSD. Meziročně vzrostl výběr mýta o 8 procent, a to navzdory těžkým klimatickým podmínkám skončeného měsíce. Kromě dokončené dálnice D8, která stáhla kamionovou dopravu z okolních silnic a připsala si tak vyšší výběry, zaplatily kamiony více peněz rovněž na dálnici D1 a D5. Lze to připsat pokračujícímu hospodářskému růstu v Evropě. Proti lednu 2016 byl ten právě skončený silnější nejen ve výběrech, ale o 11 % vzrostly i mýtné transakce, tedy průjezdy jednotlivých kamionů pod mýtnými branami. Celkem registruje Česká republika za 121 měsíců provozu mýta už 78,3 miliardy vybraného mýta.

Výběry mýtného podle měsíců

Měsíc

2016 (Kč)

2017 (Kč)

Rozdíl

leden

727 709 728

786 916 553

8,14 %

únor

798 359 219

 

-

březen

838 931 943

 

-

duben

859 661 133

 

 -

květen

865 222 095

 

 -

červen

880 390 967

 

 -

červenec

762 419 328

 

 -

srpen

818 420 410

 

 -

září

861 059 979

 

 -

říjen

861 143 146

 

 -

listopad

887 081 902

 

 -

prosinec

727 162 378

 

-

Celkem

9 732 139 723

786 916 553

8,14 %

CELKEM

78 309 789 954 Kč (121 měsíců)

Zdroj: MYTO CZ

V lednu rovněž pokračoval ekologický efekt mýta. Nijak se nezbrzdil růst počtu kamionů v emisní třídě EURO VI na zaplaceném mýtném. Mezi prosincem a lednem vzrostl dokonce o tři procenta, kamiony šetrné k životnímu prostředí zaplatily 46,8 % celkem vybraného mýta. Protože platí nejnižší kilometrové sazby, absolutní výběry mýta jsou tak nižší, což je ale vyváženo pozitivním efektem na kvalitu životního prostředí.

O projektu MYTO CZ

Český mýtný systém vybírá od nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic a vybraných úseků silnic I. třídy (cca 200 km). Při jeho spuštění 1. ledna 2007 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun, od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně 1428 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. Obě zvýšení tarifů (2011 a 2012) vynechala kamiony s emisní třídou Euro V a vyšší. Masivní přeměna vozového parku ve prospěch ekologičtějších vozidel se v posledních letech projevuje na snižování výběrů mýta. Od roku 2015 stát přistoupil ke zvýšení kilometrových sazeb ve všech tarifních skupinách, zároveň s tím zavedl novou zvýhodněnou kategorii pro vozidla EURO VI+EEV. Za prvních deset let provozu mýta stát vybral 77,5 mld. korun. Provozovatelem mýta je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Společnost CGI provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,6 %.

Rok

Mýtné (Kč)

Meziročně

2007

5 565 277 630

-

2008

6 144 1521 02

+ 10,40 %

2009

5 543 272 476

- 9,78 %

2010

 6 574 441 233

+ 18,60 %

2011

8 126 016 899

+ 23,60 %

2012

8 680 051 033

+ 6,82 %

2013

8 554 998 250

+ 1,44 %

2014

8 714 961 827

+ 1,87 %

2015

9 732 139 723

+ 11,67 %

2016

9 887 562 228

+ 1,6 %

Zdroj: MYTO CZ

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

16:05 Hospodářská komora: Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

Prioritou nové Evropské komise by se mohlo stát snížení administrativní zátěže podnikatelů. Tu býval…