Kupuj pneu: Jak připravit pneumatiky na cestu na dovolenou

01.07.2013 9:25 | Zprávy

Osobní automobil volí jako pohodlný dopravní prostředek na dovolenou mnoho českých turistů. Na dlouhé cestě v letních parnech a v neznámém prostředí však může řidiče ledacos nepříjemně překvapit. Automobil by měl být před cestou kompletně zkontrolován a vybaven. Zvláštní pozornost by přitom řidiči měli věnovat pneumatikám.

Kupuj pneu: Jak připravit pneumatiky na cestu na dovolenou
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Co zkontrolovat před cestou

Základním předpokladem pro bezpečnou jízdu na letní dovolenou je nazutí letních pneumatik. Ponecháním zimního obutí se totiž řidiči vystavují řadě bezpečnostních rizik. S rostoucí teplotou ztrácí zimní pneumatiky své pozitivní vlastnosti. Zimní pneumatika má ve vysokých teplotách až o 20 % delší brzdnou dráhu a výrazně horší ovladatelnost na mokru. Nezanedbatelná je i zvýšená spotřeba paliva. Ta může být oproti letním pneumatikám až o 10 % vyšší. Cesta na dovolenou se zimním obutím se tak může nepříjemně prodražit.

Řidiči by si před odjezdem na dovolenou měli rozhodně překontrolovat tlak v pneumatikách. Tlak se měří vždy za přirozené venkovní teploty a odpovídat by měl předepsané hodnotě, kterou lze nalézt například na víčku od nádrže, dveřích řidiče či návodu k obsluze daného vozidla. Při dohušťování pneumatik je přitom třeba brát ohled i na zatížení vozidla.

„Průzkumy ukazují, že drtivá většina motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách. Přitom podhuštěné pneumatiky se řadí k nejčastějším příčinám dopravních nehod při cestě na dovolenou,“ upozorňuje Jan Foltán z e-shopu Kupuj pneu. „Podhuštěné pneumatiky jsou především mnohem hůře ovladatelné. Nedostatečné nahuštění rovněž zvyšuje riziko defektu, způsobuje nerovnoměrné opotřebení a zvyšuje spotřebu paliva. Už podhuštění o jednu desetinu zvyšuje spotřebu o 1 %,“ doplňuje Foltán. Nebezpečné je ale i přehuštění pneumatik. Zvláště když ve vysokých teplotách tlak v pneumatice roste. Přehuštěná pneumatika optimálně nedosedá na vozovku, má delší brzdnou dráhu a může být příčinou dopravní nehody.

Pro bezpečnost na cestách je neopomenutelná také hloubka dezénu. Ta, jak známo, nesmí klesnout pod 1,6 milimetru. Pro dlouhou cestu do zahraničí se však rozhodně doporučuje mít dezén o hloubce minimálně 3 milimetry. Při nižších hodnotách se totiž výrazně prodlužuje brzdná dráha a zvyšuje se riziko aquaplaningu. Dodržování předepsané hloubky dezénu je také ochranou před případnou pokutou nejen v ČR, ale i v zahraničí. Zvláště pečliví rakouští dopravní policisté při silniční kontrole neváhají si hloubku dezénu přeměřit. 

Připravte se na možnost defektu

Při cestě neznámým terénem hrozí řidičům riziko defektu pneumatiky. Proražení pneumatiky v cizí zemi a navíc třeba i v místě vzdáleném od civilizace může být velmi nepříjemnou zkušeností. Turisté by tedy měli být na případ takové nehody dobře připraveni. Pokud mají v automobilu rezervu, měli by před odjezdem zkontrolovat její stav a správné nahuštění. Spolu s rezervou je přitom třeba mít v autě k dispozici hever a další náležitosti nutné k výměně kola. U nejnovějších automobilů již rezerva nemusí být nutně součástí standardní výbavy. Nahrazena bývá různými lepícími sadami, které slouží k opravě defektu. Před odjezdem by řidiči měli vždy zkontrolovat datum jejich použitelnosti.

Pro řidiče, kteří si s výměnou či opravou kola nevědí příliš rady, existují i snazší a obvykle dražší možná řešení pro případ defektu pneumatiky. „V posledních letech roste obliba takzvaných run-flat pneumatik. Ty díky vyztužené bočnici udrží pneumatiku na ráfku i při úplné ztrátě vzduchu. Řidič na nich tak bezproblémově dojede omezenou rychlostí do nejbližšího servisu, aniž by musel měnit kolo nebo cokoliv opravovat,“ vysvětluje Jan Foltán z internetového obchodu Kupuj pneu. Každý řidič by si pak před odjezdem měl zjistit a poznačit číslo na asistenční službu, které se může hodit při jakýchkoliv obtížích s automobilem.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomio Okamura byl položen dotaz

Spojování SPD, PRO a dalších

Dobrý den pane Okamuro, v návaznosti na Vaše poslední vyjádření na Primě k další spolupráci s národně-konzervativnimi stranami, mám dotaz. Řekl jste, že do voleb nepůjdete jako koalice, ale že nabídnete místo na kandidátce. To ve mně vzbuzuje otazníky. Vyzýval jste ke spojování, abyste porazili koal...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Poradní orgán ombudsmana: Novela školského zákona negativně ovlivní děti s postižením

22:15 Poradní orgán ombudsmana: Novela školského zákona negativně ovlivní děti s postižením

Poradní orgán veřejného ochránce práv pro oblast ochrany práv osob se zdravotním postižením požádal …