Letiště Praha: Emise se daří snižovat, pomáhá úspora energií i nákup zelené elektřiny

07.01.2024 22:08 | Tisková zpráva

Letiště Praha nadále pokračuje ve snižování emisí oxidu uhličitého. Za rok 2022 se podařilo uspořit 59,45 procenta emisí CO2 ve srovnání s rokem 2009, kdy letiště poprvé uhlíkovou stopu vypočítalo. Po roce tak obhájilo certifikát Airport Carbon Accreditation třetí úrovně.

Letiště Praha: Emise se daří snižovat, pomáhá úspora energií i nákup zelené elektřiny
Foto: Archiv
Popisek: Letiště Praha - logo

Ten se vyznačuje zapojením partnerů – leteckých společností, nájemců, dodavatelů služeb a dalších. Součástí bylo i ověření uhlíkové stopy nezávislým auditorem. Ředitelka pro oblast životního prostředí a ESG Soňa Hykyšová přibližuje, jak samotné letiště ke snižování emisí přistupuje.

„V loňském roce jsme poprvé přijali dlouhodobý závazek v oblasti nákupu zelené elektřiny v podílu 60 procent s postupným nárůstem až do roku 2030. Zprovoznili jsme první fotovoltaickou elektrárnu na letišti, která se nachází na Terminálu 3, nakoupili jsme elektrovozidla Dacia Spring a v nákupech pokračujeme nadále a zároveň pokračujeme ve výměně osvětlení za LED a dalších projektech. Intenzivně také sledujeme vývoj v oblasti alternativních paliv, ať už jde o SAF (sustainable aviation fuel) nebo vodík.“

Letiště Praha snižuje emise oxidu uhličitého v průměru o tři až pět tisíc tun ročně.

Anketa

Líbil se vám novoroční projev prezidenta Petra Pavla?

4%
35%
hlasovalo: 39603 lidí

Letiště Praha chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a čisté uhlíkové neutrality do roku 2050. Nicméně celkem 85 procent emisí na letišti jsou emise třetích stran, tedy dodavatelů a leteckých společností. Proto je letiště ke snižování emisí motivuje, a to probíhá různými způsoby. Pořádá pro dopravce soutěž TOP Sustainable Airline, ve které kromě hluku a emisí sleduje rovněž přístup celé aerolinky k udržitelnosti.

Letecké společnosti tak mají motivaci nasazovat na linky do Prahy nová moderní letadla, která mají nižší emise i hlukovou zátěž. K úspoře emisí dochází i díky změně odletových postupů, které vstoupily v platnost během pandemie onemocnění Covid-19. Konkrétní přístup ke snižování emisí CO2 v dlouhodobém horizontu bude v příštím roce zveřejněn v dekarbonizačním plánu, který se v současné době doplňuje o plánované investiční akce a provozní opatření.

Emise snižují i dceřiné společnosti

Dceřiné společnosti Letiště Praha také přijaly opatření ke snížení emisí CO2. Czech Airlines Technics vyměnila lampy na Hangáru F za LED osvětlení a zároveň nakupuje zelenou elektřinu. Stejný přístup zaujímá i Czech airlines handling, která také využívá pozemní techniku (GSE) na elektrický pohon se závazkem podílu 40 procent v roce 2030.

Ke snižování uhlíkové stopy jsou motivováni rovněž zaměstnanci Letiště Praha například v rámci projektu Do práce na kole.

Hlavním cílem programu Airport Carbon Accreditation je podpořit provozovatele letišť v jejich snahách snižovat emise skleníkových plynů vznikajících z různých letištních činností. Program sdružuje stovky letišť po celém světě, která mapují svoji uhlíkovou stopu a realizují postupy k jejímu snížení.

Další aktuální informace naleznete také na Twitteru Letiště Praha (ZDE).

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

AOPK: V Jeseníkách sčítali ornitologové sovy a slyšeli i vlky

22:08 AOPK: V Jeseníkách sčítali ornitologové sovy a slyšeli i vlky

V polovině dubna se CHKO Jeseníky sčítaly sovy. Akci pořádala Agentura ochrany přírody a krajiny ČR …