Logistici NATO si v Pardubicích prohlédli, jak armáda zajišťuje zásobování a přepravu po železnici

19.10.2015 14:49

Pod záštitou Mnohonárodního centra pro koordinaci logistiky se tento týden v ČR koná setkání Stálé skupiny partnerských logistických expertů na oblast logistického zabezpečení členských zemí NATO. Ve středu skupina zavítala do Centra zabezpečení zahraničních operací a mimořádných stavů v Pardubicích, kde si prohlédla, jakým způsobem probíhá logistické zabezpečení zahraničních operací a přeprava vojenského materiálu a techniky po železnici.

Logistici NATO si v Pardubicích prohlédli, jak armáda zajišťuje zásobování a přepravu po železnici
Foto: www.nato.int
Popisek: Vojáci NATO

„Železniční přeprava má výhodu v množství techniky a materiálu, které lze tímto způsobem najednou přepravit na delší vzdálenosti. Navíc šetříte techniku a pohonné hmoty a přepravu vám neovlivňují dopravní omezení a hustota silničního provozu na silnicích, které jsme svědky v současné době," vysvětluje major Pavel Vrba z Agentury logistiky. Nakládka, samotný přesun po železnici a vykládka, je nedílnou součástí bojových schopností útvarů zejména z hlediska taktických a strategických přeprav. Proto je transport po železnici často součástí taktických cvičení, jichž se vojáci účastní. „Jedinou nevýhodou tohoto druhu přepravy je, že není zadarmo. Proto armáda v posledních letech dávala přednost přesunu vojsk po silnici," dodává Vrba.

Logistiky zaujala mobilní rampa UNOR

V průběhu návštěvy se hosté seznámili s úkoly, které pardubické centrum plní v oblasti logistické podpory jednotek působících v zahraničních operacích. „Prohlédli si zázemí i prostory, kde je materiál a technika před tím, než se vydá do zahraničí, krátkodobě skladována," upřesnil Vrba.

Velký zájem logistiků pak na pardubickém nádraží vzbudila ukázka nakládky a vykládky armádní techniky na a z železničních vozů pomocí mobilní rampy UNOR. Ta má nosnost až 48 tun a umožňuje naložit materiál i v místech, kde stálá rampa chybí - tedy doslova mezi poli. „Státy NATO mají ve výzbroji rampy, které jsou sice z lehkých slitin, ale dimenzované jen na 16 tun. Rampa UNOR umožňuje nakládku nebo vykládku i techniky jako je např. samohybná kanónová houfnice DANA, ale také tank T-72M4 CZ . Navíc rampu lze využít i k naložení krytých železničních vozů s bočními vstupy za pomoci vysokozdvižného vozíku," vysvětlil Vrba s tím, že rampa UNOR sice není v současné době v majetku armády, ale je v její prospěch vyčleněna u ČD Cargo a.s., a pro případy krizí a mimořádných stavů u Správy státních hmotných rezerv.

Problematiku a způsoby zajišťování vnitrostátních a mezinárodních železničních přeprav Ozbrojených sil ČR nastínil hostům náčelník Odboru vojenské dopravy Agentury logistiky plukovník Martin Štochl. Součástí této prezentace byla také praktická ukázka činností spojených s přepravou útvarů a zařízení Armády ČR pod vedením příslušníků Regionálního střediska vojenské dopravy Hradec Králové v úzké součinnosti s příslušníky 141. zásobovacího praporu Pardubice a Centra zabezpečení zahraničních operací a mimořádných stavů Pardubice.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

20:48 SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

Ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv se 1. května 2024 stal MUDr. Tomáš Boráň. Na základě vý…