MOL ČR k informacím o prodeji závadného benzínu i přes zákaz ČOI

28.02.2019 10:39

Oficiální stanovisko MOL Česká republika ke článku na serveru Kverulant.org a ke článkům, z tohoto zdroje čerpajícím

MOL ČR k informacím o prodeji závadného benzínu i přes zákaz ČOI
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ilustrační foto.

MOL Česká republika se tímto vymezuje k informacím uvedeným v článku „MOL prodával závadný benzín i přes zákaz ČOI“, který vyšel dne 26.2.2019 na serveru Kverulant.org. Článek informoval o kauze z jara loňského roku, kdy měření v rámci pravidelných kontrol České obchodní inspekce (ČOI) shledala nevyhovující hodnoty u parametru tlak par DVPE na dvou z 305 čerpacích stanic společnosti. Dle vyjádření nezávislých autorit ale naměřená odchylka neměla žádný negativní vliv na činnost motoru vozidla.

Konkrétně se jednalo o výsledky měření na dvou čerpacích stanicích (Kaplice a Průhonice na D1 ve směru na Prahu) ve dnech 23. května a 6. června 2018. Vzniklá situace byla v daném období společností MOL Česká republika důkladně prověřena a byla přijata okamžitá nápravná opatření. Výsledky šetření prokázaly, že naměřená odchylka neměla žádný dopad na funkci motoru vozidla, jak současně potvrdily i nezávislé autority v čele s Českou asociací petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), SGS, a samotnou ČOI. Ta ve svých materiálech celý případ popsala jako méně závažnou a neúmyslnou odchylku s malým vlivem.

Společnost MOL Česká republika se proto vymezuje vůči informacím uvedeným zdrojem Kverulant.org a vůči reportáži na zpravodajském serveru iDNES.cz (taktéž ze dne 26. 2. 2019), která z tohoto zdroje informačně čerpá. Znovu potvrzujeme, že naměřené odchylky žádným způsobem nepoškodily naše zákazníky a jejich vozidla, což dokládá i fakt, že nebyla uplatněna jediná reklamace. Pro úplnost dodáváme, že vzhledem k velikosti sítě společnosti je na těchto čerpacích stanicích prováděno každoročně okolo 300 kontrol ze strany ČOI s odběrem vzorků více druhů pohonných hmot zároveň, kde dle zjištění kontrolních orgánů dosahujeme vynikajících výsledků.

Vyjádření nezávislých autorit

Tiskový mluvčí ČAPPO, Ing. Václav Loula:
„Tlak par je sezonní, méně významný parametr a zjištěná odchylka nemohla vést k poruchám palivových systémů, ani v této souvislosti nebyly podány žádné reklamace. Ostatní, významově důležitější normou stanovené parametry byly splněny a tím vyloučeny všechny nežádoucí kontaminace, čímž byla potvrzena provozní spolehlivost paliva. Elektronické vstřikovací systémy u benzinových automobilů váhu parametru tlaku par minimalizují. K vysvětlení dodávám, že se připravuje změna technické normy ČSN EN 228 pro automobilové benziny s cílem upravit pro výrobce a distributory termín dřívějšího zahájení výroby benzinů s letním tlakem par (max. 60 kPa) a čerpacím stanicím tak prodloužit čas obměny ze zimního na letní tlak par – po vzoru jiných států EU.“

Ředitel Divize paliv a maziv společnosti SGS Czech Republic, Ing. Ladislav Fuka:
„Nevyhovující hodnoty tlaku par u automobilových benzínů rozhodně patří k těm méně závažným nálezům v kvalitě pohonných hmot. K prohřeškům oproti požadavkům kvalitativního standardu zde dochází velmi často, jedná se o nejčastěji porušovaný parametr ze všech u benzínů v současnosti sledovaných. Nejexponovanější období jsou samozřejmě taková, kdy se požadavky na tento parametr mění v závislosti na sezónnosti. K tomu patří zejména jarní období, kdy požadovaný tlak par benzínů přechází z vyšších na nižší hodnoty, přičemž není z pohledu čerpací stanice úplně jednoduché snížit tlak par skladovaného benzínu v rozmezí několika týdnů až o tři desítky kilopascalů. V drtivé většině je tedy neshoda v tomto parametru způsobena nedostatečně rychlou obměnou zboží, logistickými nebo výrobními důvody, tedy neúmyslně, a vzniklé odchylky jsou v řádu několika jednotek kilopascalů. Stojí za zmínku, že často by takováto hmota byla ještě před pár dny s rezervou vyhovující. Z toho je patrné, že potenciál negativního vlivu na motory a automobily je v těchto případech minimální. Tlak par DVPE je ale důležitý v širším časovém horizontu, kdy typicky letní kvalita benzínu při chladných dnech v zimě může způsobovat potíže se startovatelností motoru, naopak typicky zimní kvalita benzínu v létě tvorbu parních polštářů v palivovém systému, a tím i poruchy v dodávce paliva. Tento stav se projevuje zejména skrze nepravidelný chod motoru, případně jeho zhasínáním. Právě až v těchto případech můžeme hovořit o negativním vlivu na kondici motoru nebo automobilu, případně na životní prostředí, a to je důvodem, proč je tento parametr v jakostní normě uveden.“

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Žádost o důchod s detektivní zápletkou - šetření až do složek StB

16:46 Ombudsman: Žádost o důchod s detektivní zápletkou - šetření až do složek StB

Šetření v případě českého seniora žijícího v USA se změnilo v pátrání po důkazech, které by České sp…