MasterCard představuje nové možnosti řešení plateb ve veřejné dopravě v České republice

28.06.2014 16:00 | Zprávy

Jaká je aktuální situace ve veřejné dopravě v České republice? Jakým způsobem je možné jí zefektivnit a zjednodušit s ohledem na zákazníky i dopravce? Jak využít světových trendů a zkušeností společnosti MasterCard ze zahraniční? Tyto otázky řeší 7. ročník projektu MasterCard česká centra rozvoje. Na vhodných řešeních pro veřejnou dopravu v České republice s MasterCard spolupracuje Středisko regionálních a správních věd Vysoké školy ekonomické v Praze.

MasterCard představuje nové možnosti řešení plateb ve veřejné dopravě v České republice
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tramvaj číslo 10

V analýze, kterou v rámci projektu MasterCard česká centra rozvoje zpracovala Vysoká škola ekonomická v Praze, se uvádí, že v roce 2013 přepravila veřejná hromadná doprava v ČR 2,7 miliardy osob. Vozidla veřejné dopravy u nás ročně najezdí více než 400 mil. km, což je delší vzdálenost než ke Slunci a zpět. Veřejná doprava je proto významným tématem na národní i regionální úrovni.

„Aktuálně v regionální veřejné dopravě existuje jedenáct krajských a tři meziměstské systémy integrované dopravy, které pokrývají 70 % území České republiky, integrující více než 200 dopravců a 112 systémů městské hromadné dopravy. V systémech existují výrazné odlišnosti jak v hloubce integrace, tak i  platebních způsobech.“ říká Martina Kirchrathová, Commerce Development Director MasterCard pro Českou republiku a Slovensko. „Regionální veřejná doprava v České republice je roztříštěná, to je neefektivní. Vzájemně nekompatibilní řešení jsou hrozbou pro další rozvoj a vyšší komfort ve veřejné dopravě,“ dodává Milan Damborský z Vysoké školy ekonomické v Praze.

Pět z těchto integrovaných dopravních systémů má vlastní karty, například Opencard v Praze nebo Plzeňská karta v Plzni. Řada dopravců má pak další vlastní karty. Vedle toho mají cestující možnost platit za jízdenky pomocí SMS a různých mobilních aplikací. Nicméně bankovní karty v ČR zatím nelze použít ani pro platbu v automatu na jízdenky, ani přímo v dopravních prostředcích. V dnešní době, kdy si lidé stále více zvykají a preferují bezhotovostní – a nyní již i bezkontaktní – platby, je toto mnoha cestujícími vnímáno jako nepohodlné.

Bezkontaktní řešení MasterCard pro oblast dopravy

Společnost MasterCard má velmi bohaté zkušenosti se zaváděním bezkontaktních plateb ve veřejné dopravě v různých zemích světa již od roku 2005, kdy poprvé představila co-brandovanou hybridní platební kartu na Tchaj-wanu ve spolupráci s Taipei Smart Card Corporation. Ta platila nejen na všech linkách veřejné dopravy ve městě Tchaj-pej, ale šlo s ní i nakupovat v obchodech. Od té doby již podobným způsobem zavedla úspěšná řešení pro městská dopravní centra v dalších zemích Asie a Tichomoří, v Kanadě, v Latinské Americe a Karibiku, ve Spojených státech a v Evropě například ve Francii, Itálii, Velké Británii, Turecku, Rusku, Polsku a na Slovensku, kde se podílela na projektu Bratislavské městské karty.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Naše země nevzkvétá

Myslíte, že viníkem toho, proč lidé odchází za lepším na západ je EU? Podle mě jsou na vině tyto vlády a hlavně ti, co tu vládli před rokem 89. A z čeho vychází teze, že bysme byli bez EU bohatší, a poslední, na co se chci na základě toho vašeho článku zeptat je ta kritika dovozu zboží. Nemáte opět...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Dostupnost bydlení? Bez odvahy to nepůjde

11:27 Hospodářská komora: Dostupnost bydlení? Bez odvahy to nepůjde

Pomalé plánování, přebujelá regulace a zdlouhavé povolovací procesy. To jsou hlavní důvody bytové kr…