MasterCard představuje nové možnosti řešení plateb ve veřejné dopravě v České republice

28.06.2014 16:00 | Zprávy

Jaká je aktuální situace ve veřejné dopravě v České republice? Jakým způsobem je možné jí zefektivnit a zjednodušit s ohledem na zákazníky i dopravce? Jak využít světových trendů a zkušeností společnosti MasterCard ze zahraniční? Tyto otázky řeší 7. ročník projektu MasterCard česká centra rozvoje. Na vhodných řešeních pro veřejnou dopravu v České republice s MasterCard spolupracuje Středisko regionálních a správních věd Vysoké školy ekonomické v Praze.

MasterCard představuje nové možnosti řešení plateb ve veřejné dopravě v České republice
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tramvaj číslo 10

V analýze, kterou v rámci projektu MasterCard česká centra rozvoje zpracovala Vysoká škola ekonomická v Praze, se uvádí, že v roce 2013 přepravila veřejná hromadná doprava v ČR 2,7 miliardy osob. Vozidla veřejné dopravy u nás ročně najezdí více než 400 mil. km, což je delší vzdálenost než ke Slunci a zpět. Veřejná doprava je proto významným tématem na národní i regionální úrovni.

„Aktuálně v regionální veřejné dopravě existuje jedenáct krajských a tři meziměstské systémy integrované dopravy, které pokrývají 70 % území České republiky, integrující více než 200 dopravců a 112 systémů městské hromadné dopravy. V systémech existují výrazné odlišnosti jak v hloubce integrace, tak i  platebních způsobech.“ říká Martina Kirchrathová, Commerce Development Director MasterCard pro Českou republiku a Slovensko. „Regionální veřejná doprava v České republice je roztříštěná, to je neefektivní. Vzájemně nekompatibilní řešení jsou hrozbou pro další rozvoj a vyšší komfort ve veřejné dopravě,“ dodává Milan Damborský z Vysoké školy ekonomické v Praze.

Pět z těchto integrovaných dopravních systémů má vlastní karty, například Opencard v Praze nebo Plzeňská karta v Plzni. Řada dopravců má pak další vlastní karty. Vedle toho mají cestující možnost platit za jízdenky pomocí SMS a různých mobilních aplikací. Nicméně bankovní karty v ČR zatím nelze použít ani pro platbu v automatu na jízdenky, ani přímo v dopravních prostředcích. V dnešní době, kdy si lidé stále více zvykají a preferují bezhotovostní – a nyní již i bezkontaktní – platby, je toto mnoha cestujícími vnímáno jako nepohodlné.

Bezkontaktní řešení MasterCard pro oblast dopravy

Společnost MasterCard má velmi bohaté zkušenosti se zaváděním bezkontaktních plateb ve veřejné dopravě v různých zemích světa již od roku 2005, kdy poprvé představila co-brandovanou hybridní platební kartu na Tchaj-wanu ve spolupráci s Taipei Smart Card Corporation. Ta platila nejen na všech linkách veřejné dopravy ve městě Tchaj-pej, ale šlo s ní i nakupovat v obchodech. Od té doby již podobným způsobem zavedla úspěšná řešení pro městská dopravní centra v dalších zemích Asie a Tichomoří, v Kanadě, v Latinské Americe a Karibiku, ve Spojených státech a v Evropě například ve Francii, Itálii, Velké Británii, Turecku, Rusku, Polsku a na Slovensku, kde se podílela na projektu Bratislavské městské karty.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Eva Decroix, MBA byl položen dotaz

Soudnictví

Podle vás si soudnictví udržuje vysokou úroveň efektivity. Podle vás je tedy efektivní řešení soudních kauz a sporů fakt, že se vlečou mnohdy i desítky let? A obzvlášť zajímavé je, jak dlouho pak trvá rozhodování soudů v případě politických kauz. Co třeba taková kauza dozimetr? Vždyť na to, jak se t...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úřad vlády seznamuje veřejnost se vzácnou uměleckou sbírkou

7:23 Úřad vlády seznamuje veřejnost se vzácnou uměleckou sbírkou

Úřad vlády zcela poprvé zveřejnil na svém webu volně přístupnou databázi děl z jeho uměleckých sbíre…