Ministerstvo dopravy chystá průlomové jednotné jízdné na železnici

27.05.2017 21:15

Cestující na železnici by to podle plánu Ministerstva dopravy mohli mít od konce roku 2019 výrazně snazší. Ministerstvo dopravy totiž hodlá zavést jednotné jízdné, které budou uznávat všichni zapojení dopravci. Cestující by si tak už nemuseli kupovat jízdenky u každého dopravce zvlášť.

Ministerstvo dopravy chystá průlomové jednotné jízdné na železnici
Foto: Hans Štembera
Popisek: Budova ministerstva dopravy

Inspiraci úřad našel ve Švýcarsku, kde obdobný systém uznávání jízdenek už nyní dobře funguje. Zpočátku by se celostátní tarif měl týkat dálkových vlaků, které objednává Ministerstvo dopravy, regionálních vlaků v objednávce krajů a v případě zájmu dopravců i komerčně provozovaných vlaků. Do budoucna by se ovšem mohl týkat i dalších dopravních prostředků v integrovaných dopravních systémech.

Ministerstvo dopravy plán na jednotný tarif schválilo tento týden a v nejbližších týdnech začne pracovat na přípravě jeho zavedení. „Národní tarif počítá s tím, že bude možné jet libovolným spojem libovolného dopravce mezi dvěma body na základně jednoho jízdního dokladu,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. V domácích podmínkách se jedná o revoluční krok. Právě rozdílné jízdné a podmínky u dopravců dosud byly jedním z hlavních problémů v oblasti otevírání trhu dálkové železniční dopravy.

Hlavním cílem tohoto projektu je vybudovat systém národního tarifu, který umožní, aby i na liberalizovaném trhu, kde jezdí více dopravců, bylo možné nakupovat jízdenky platné mezi dvěma body sítě pro ideálně všechny dopravní služby. Lidé tak budou moci pravidelně dojíždět s různými dopravci na základě jedné jízdenky.

Nový jednotný tarif počítá s tím, že se jízdné bude počítat podle ujetých kilometrů, nikoli podle nejednotných ceníků nastavených stávajícími dopravci. U vlaků mimo závazek veřejné služby (bez dotace) pak bude na dopravcích, zda se do systému připojí a nechají například část vlaku zcela bez místenek pro cestující s těmito flexibilními jízdenkami a zbytek s místenkami a se svým tarifem a nabídkami. Návrh dále řeší i zavedení časových jízdenek včetně možnosti roční jízdenky na celou železniční síť nebo variaci současných IN karet s různými slevami. „Oproti stávajícímu stavu, kdy si dopravci jízdné neuznávají, se jedná o výrazné zvýšení komfortu cestujících, doplnil ministr Ťok.

Ministerstvo dopravy v rámci první etapy příprav prostřednictvím své podřízené organizace CENDIS vytvoří otevřený informační systém (software) ve vlastnictví státu a pořídí nezbytný hardware pro bezpečný a bezzávadový provoz tohoto systému. Dále úřad vybere provozovatele tohoto systému a provede další potřebné kroky, aby systém byl od prosince 2019 plně funkční.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo spravedlnosti uspělo v prestižní anketě Zákon roku

11:27 Ministerstvo spravedlnosti uspělo v prestižní anketě Zákon roku

Ve čtvrtek 25. dubna 2024 byly vyhlášeny výsledky patnáctého ročníku ankety Zákon roku. Na druhém mí…