MMR podpořilo 664 projektů, zaměřených zejména na nákupy objektů, na stavební úpravy či na zkvalitnění materiálně technické základny stávajících služeb. Touto podporou ministerstvo vytvořilo předpoklady ke zvýšení kvality a dostupnosti sociálních služeb, po kterých v ČR – zejména vzhledem k demografickému vývoji – stoupá poptávka. I při výběru projektů reagovalo MMR na potřeby rozvoje sociálních služeb. Výjimku tvořily některé projekty, kde MMR nastavením příliš obecných kritérií umožnilo příjemcům dotace např. pořizovat nepotřebné automobily, které byly využívány pro sociální služby zcela minimálně. Ukázala to kontrola NKÚ zaměřená na tyto prostředky.
Bude-li vládu sestavovat hnutí ANO, kterého partnera v ní chcete vidět nejvíce?Anketa
„Kontrolou 14 projektů NKÚ zjistil, že většina příjemců vynaložila peněžní prostředky na realizaci projektů účelně nebo jen s mírnými nedostatky. U dvou projektů jsme ale zjistili finančně významné nedostatky nasvědčující porušení rozpočtové kázně až do výše 19,1 mil. Kč,“ shrnul kontrolu člen NKÚ Jan Kinšt, který ji řídil.
Příkladem jednoho z odhalených nedostatků nasvědčujících porušení rozpočtové kázně je nedostatečné využívání nově nakoupených automobilů. Z 27 pořízených aut NKÚ u čtyř zjistil zcela minimální využívání pro sociální služby: pro pečovatelskou službu s okamžitou kapacitou šesti klientů bylo pořízeno osm aut, z nichž jedno bylo využíváno pouze dvakrát týdně. Pro další dvě pečovatelské služby byly pořízeny automobily, z nichž jeden byl využíván jen třikrát za měsíc a druhý dokonce jen jednou měsíčně, přičemž při těchto jízdách najel v průměru necelé 3 kilometry. Příjemce pořídil automobil i pro službu odborného sociálního poradenství. I toto vozidlo bylo využíváno jen sporadicky – jedenkrát za čtyři týdny.
Kontrola NKÚ ale poukázala i na případy dobré praxe. Jde např. o projekt, který 48 osobám s různým stupněm zdravotního postižení zajistil přechod z ústavní péče do přirozeného prostředí – do devíti nově vybudovaných komunitních domácností. Zejména zvýšením míry soukromí uživatelů těchto služeb tak došlo ke zlepšení kvality jejich života. Druhým takovým příkladem je projekt zaměřený na zvýšení kvality odlehčovací služby. Podle kontrolorů projekt přispěl ke zvýšení soběstačnosti klientů s roztroušenou sklerózou mimo jiné tím, že mohou ve třech chytrých tréninkových bytech využívat moderní technologie a IT pomůcky k nácviku alternativní komunikace v domácím prostředí. Zařízení během jednoho roku využije více než 100 klientů.
Při nastavování podmínek podpory spolupracovalo MMR s Ministerstvem práce a sociálních věcí (MPSV), které je věcným garantem pro oblast sociálních služeb. Podle NKÚ však MMR nesledovalo, zda se podpora z Integrovaného regionálního operačního programu (o které se v souvislosti s evropskými zdroji hovoří v rámci této kontrolní akce) vzájemně doplňuje s podporou kterou poskytuje MPSV z operačního programu Zaměstnanost (OPZ). To může vést k riziku, že nebude zvýšena kvalita a dostupnost sociálních služeb například proto, že bez navazující podpory z OPZ bude chybět dostatečný počet sociálních pracovníků. Proto podle NKÚ nabývá na významu potřebná koordinace obou resortů. To také NKÚ v kontrolním závěru Ministerstvu pro místní rozvoj doporučuje.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva