NKÚ: Zavedení evropského systému řízení železniční dopravy vázne

27.02.2017 8:39 | Zprávy

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil, jak Ministerstvo dopravy (MD), Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) budovaly v letech 2009 až 2016 železniční systémy, které by zajistily bezpečný a nepřerušovaný provoz na českých tratích dopravcům transevropského železničního systému.

NKÚ: Zavedení evropského systému řízení železniční dopravy vázne
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak

Kontroloři se zaměřili na komunikační systém GSM-R, obdobu veřejné mobilní sítě, avšak s některými specifiky pro železniční dopravu, a zabezpečovací systém ETCS, který předává informace a pokyny strojvedoucímu či v případě potřeby umožní převzít kontrolu nad vlakem. Zavedení těchto systémů má zvýšit konkurenceschopnost železniční nákladní dopravy vůči silniční a umožní také širšímu okruhu dopravců vstoupit na český železniční trh. NKÚ prověřil šest projektů dohromady za více než 2,1 miliardy korun.

Česká republika má systémy GSM-R a ETCS zavést podle EU na více než 2 600 kilometrech železničních tratí, čehož by měla dosáhnout do roku 2030, nejpozději do roku 2050. SŽDC v době kontroly zavedla zabezpečovací systém ETCS pouze na dvaadvacet kilometrů dlouhém úseku v rámci pilotního projektu. MD přitom původně počítalo, že tento systém bude v roce 2016 zaveden na více než 1 300 kilometrech, v roce 2015 tento předpoklad snížilo na necelých 300 kilometrů tratí. Komunikační systém GSM-R byl v době kontroly zaveden už na téměř 1 750 kilometrech. Na zpoždění se podepsalo i to, že MD nevytvořilo závazný harmonogram pro zavádění těchto systémů. Aby měly systémy předpokládaný efekt, musí vzniknout oba.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Jiří Růžička byl položen dotaz

Cesta do Tibetu

Nic proti té cestě jako takové, ale je pravda, že jste na oslavu narozenin Dalajlámy letěli za peníze z našich daní dokonce snad vládním speciálem? A pokud ano, jaký má taková cesta pro nás jako občany přínos? A kolik nás přesně stála? PS: Podle mě by u každé zahraniční cesty z našich peněz měly být...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR: Přirozená obnova a výchova porostů

19:28 Lesy ČR: Přirozená obnova a výchova porostů

Zdravé a odolné lesy obnovované s účelným využitím semen a plodů mateřských dřevin patří k naplněným…