Národní dopravce představuje na Czech Raildays moderní vozy, pokřtí historický skvost Stříbrný šíp

14.06.2016 19:46 | Zprávy

Nová elektrická rychlíková jednotka nebo modernizované vozy Českých drah jsou k vidění od 14. do 16. června na veletrhu drážní techniky Czech Raildays v Ostravě.

Národní dopravce představuje na Czech Raildays moderní vozy, pokřtí historický skvost Stříbrný šíp
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Národní dopravce představí modernizované vozy pro dálkovou dopravu nebo zcela novou jednotku InterPanter. Velkým tahákem bude první veřejné představení znovuzrozeného motorového vozu Stříbrný šíp. České dráhy se budou prezentovat ve společné expozici s dceřinými společnostmi DPOV, VÚŽ, ČD Telematika a ČD Cargo. Do Ostravy na veletrh se vyplatí cestovat vlakem národního dopravce. České dráhy nabízejí zpáteční jízdenku VLAK+ Czech Raildays se slevou 50 %.

„České dráhy jsou tradičním vystavovatelem a spolu s dceřinými společnostmi zde prezentujeme novinky z naší činnosti i širokou nabídku služeb. Jako národní dopravce, klíčový hráč na české železnici a zákaznicky orientovaná firma, poskytujeme služby pro široké spektrum zákazníků. Logicky největším lákadlem na zdejším veletrhu jsou samotná vozidla a řada z nich nese barvy národního dopravce nebo jeho dceřiné společnosti ČD Cargo. Vedle významných investic do modernizace našeho vozového parku však nezapomínáme ani na zachování našeho kulturního a technického dědictví včetně mnoha historických unikátů. Výsledkem našeho úsilí je náročná oprava Stříbrného šípu, který se v režii dceřiných společností VÚŽ a DPOV doslova znovu „narodil“. Zájem odborné i laické veřejnosti nás utvrzuje v tom, že vynaložené prostředky do zachování jedinečné technické památky mají význam,“ vysvětluje Pavel Krtek, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Národní dopravce představuje na největším tuzemském veletrhu drážní techniky některé vozy ze své rozsáhlé flotily. Vedle nového InterPantera, který jezdí na rychlících mezi Olomoucí a Brnem nebo z Brna do Prahy, si můžou návštěvníci prohlédnout i modernizované vozy určené pro dálkovou dopravu. „Širší veřejnosti ukážeme komfortní vůz řady Bmz229. Tento typ dnes nasazujeme na expresy z Prahy do Ostravy a dále do Žiliny nebo Varšavy nebo na přímé spoje mezi hlavním městem a Opavou. Dalším vystaveným vozem je modernizovaný velkoprostorový vůz Bdpee231, který jezdí například na mezinárodních spojích z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Oba uvedené vozy splňují současné požadavky cestujících na pohodlné cestování v moderních a kvalitně vybavených vozech. Nechybí žádané zásuvky pro napájení drobné elektroniky, klimatizace a pohodlné textilem čalouněné sedačky. Ve vozech Bdpee se nacházejí i stojany na kola. Vůz Bmz je pro změnu vybaven speciálním oddílem s dětským kinem určeným pro naše nejmenší zákazníky nebo upraveným oddílem pro catering s lednicí a rychlovarnou konvicí, díky kterému dále rozšiřujeme sortiment nabízeného občerstvení a chlazených nápojů,“ doplňuje Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.

Motorový vůz M 260.001 Stříbrný šíp

Legendární Stříbrný šíp byl zkonstruován pražskou lokomotivkou ČKD na základě poptávky státních drah ČSD z roku 1936 po rychlém a ekonomickém vozidle pro nasazení na méně vytížené vnitrostátní rychlíky a spěšné vlaky. Ve spolupráci s vysočanskou automobilkou PRAGA vzniklo jedinečné vozidlo, které v mnoha ohledech předběhlo svoji dobu. Především způsob provedení kostry a oplášťování skříně vozu s užitím řady hliníkových a odlehčených ocelových prvků řadí technologii výroby Stříbrného šípu až do oblasti letecké konstrukce. Designově byla velmi propracována nejen skříň vozu, která představuje elegantní aerodynamický expresní vlak v tehdejším Československu srovnatelný pouze s o několik let starší Slovenskou strelou, ale také jeho interiér. Přestože odpovídal tehdejší 3. třídě, byl na svou dobu neobvykle komfortní. V kůži potažených sedadlech s opěrkami hlavy se mohlo usadit až 64 pasažérů a osobitost vozu dotvářely četné chromované kovové doplňky. Vůz byl původně konstruován pro rychlost až 130 km/h, ale pro nedostatečný účinek brzd mu byla povolena rychlost pouze 90 km/h. Na rozdíl od Slovenské strely byl vybaven také nárazníky, spřáhly a čelními přechodovými dveřmi pro spojení s dalšími vozy a k vytvoření souprav s vyšší kapacitou.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Vím, že ODS odmítá koalici s ANO, ale

jak pak řeší naše problémy fakt, že jste se vy politici vlastně rozdělili na dva tábory a nejste mezi sebou schopni nejen shody, ale i třeba kompromisu? Pak to dopadá tak, že jak se vlády střídají, tak to, co jedna zavede, druhá zruší a co z toho máme my občané? Za to, třeba kdybyste vládli s ANO, m...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

NKÚ: Budova EZÚ nevznikla, zůstaly jen náklady a následky za desítky milionů

10:17 NKÚ: Budova EZÚ nevznikla, zůstaly jen náklady a následky za desítky milionů

Elektrotechnický zkušební ústav, s. p., (EZÚ) zahájil v roce 2014 přípravu výstavby budovy, přestože…