Pardubický kraj požaduje vyhnání kamionů ze silnice II/366 mezi Mikulčí a Svitavami

02.12.2017 9:02

Rada Pardubického kraje na svém posledním jednání podpořila zákaz tranzitní nákladní dopravy na silnici II/366 v úseku Miluleč – Svitavy tak, jak jej předložili zastupitelé hnutí ANO 2011. Cílem opatření je především zvýšení bezpečnosti provozu, zamezení odstavování kamionů na autobusových zastávkách, zmírnění ucpávání města Svitavy, omezení obtěžování nadlimitními imisemi škodlivin a ochrana povrchu komunikace, která na zvýšenou zátěž není stavěna.

Pardubický kraj požaduje vyhnání kamionů ze silnice II/366 mezi Mikulčí a Svitavami
Foto: Pardubický kraj
Popisek: Základní podoba loga Pardubického kraje.

„Jako vlastník komunikace požadujeme, aby byla chráněna před nadměrnou zátěží tranzitní kamionovou dopravou. V úseku od křižovatky se silnicí I/35 u Mikulče až po křižovatku se silnicí I/34 u Svitav je možné vyloučit nákladní tranzitní dopravu na základě ustanovení zákona o pozemních komunikacích. Silnice je prokazatelně nadměrně zatížena nákladní dopravou, z čehož pak plyne zhoršení bezpečnosti silničního provozu, zvýšený hluk a nadměrné poškozování této silnice. Plánovaný odklon kamionů by byl veden po silnici I/35 až po křižovatku se silnicí I/34 u Koclířova, a dále pak ke kruhovému objezdu ve Svitavách, a to obousměrně,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že zákazem průjezdu kamionů by byla ochráněna také investice Pardubického kraje. „V roce 2017 jsme dokončili v rekonstrukci části silnice II/366 v ulici Pražská ve Svitavách za téměř 20 milionů korun. V případě další nadměrné zátěže tranzitní nákladní dopravou dojde ke zkrácení životnosti a nutnosti dalších oprav. V rámci této rekonstrukce komunikace byla veškerá doprava odkloněna právě na navrhovanou objízdnou trasu a v praxi bylo ověřeno, že navržená objízdná trasa odkloněnou tranzitní nákladní dopravu zvládne,“ dodal hejtman Netolický.

Podle náměstka hejtmana pro oblast dopravy Michala Kortyše by mělo toto opatření přinést hned několik benefitů. „Jedním z nich je jednoznačně zvýšení bezpečnosti provozu, protože v současné době kamiony projíždějí obcemi Mikuleč, Kukle, Javorník a celý průtah městem Svitavy v délce necelých tří kilometrů v zastavěné oblasti. Je zde velmi málo přechodů pro chodce a špatně umístěné zastávky autobusů, které nutí občany tuto komunikace přecházet. Silnice vede kolem škol, dětských hřišť, úřadů a domovní zástavby,“ uvedl Michal Kortyš. „Tímto opatřením by mělo dojít také k omezení ucpávání Svitav kamionovou dopravou ze směru od Hradce Králové po okružní křižovatku silnice I/34 se silnicí I/43. „Pokud budou nákladní vozidla přijíždět ze směru od Moravské Třebové, nebudou v době zácpy paralyzovat centrum Svitav. Bohužel to ale přinese i zvýšený provoz na křižovatce I/35 se silnicí I/34 u Koclířova, kterou nejen dopravní policie už teď prohlašuje za přinejmenším problémovou. Ačkoliv tato křižovat není v majetku kraje, zadal jsem studii její úpravy a budu jednat s ŘSD a samosprávou o společné investici v tomto problematickém místě. Jsem přesvědčen, že omezení dopravy od Litomyšle a úprava této křižovatky musí proběhnout co nejdříve, ale současně,“ řekl Michal Kortyš.

Silnice II. třídy jsou dle zákona určené pro dopravu maximálně mezi okresy, nikoliv pro dálkovou a mezinárodní dopravu, což je úkolem sil. I. třídy. „Zákaz tranzitní nákladní dopravy v úseku silnice II/366 je v souladu s příručkou Ministerstva dopravy ČR. Typickými silnicemi, pro něž lze toto opatření užít, jsou silnice II. a III. třídy, které slouží jako spojka mezi dvěma úseky silnice I. třídy a tranzitní nákladní doprava tyto spojky používá, aby si zkrátila cestu. V současné době je silnice II/366 jednou z nejzatíženějších silnic II. třídy v rámci našeho kraje, což vyplývá také ze sčítání dopravy z roku 2010. Intenzita dopravy je zde ve výši 5 344 vozidel za 24 hodin. Z toho nákladních bylo 1341,“ uvedl autor zprávy a krajský zastupitel za hnutí ANO 2011 David Švec, který se dopravní problematikou dlouhodobě zabývá.

Podle zástupců hnutí ANO 2011, kteří s návrhem přišli, by mělo mít plánované opatření vliv také na životní prostředí, vzhledem k obtěžování obyvatel zmíněných obcí nadměrnými emisemi. Posledním a neméně důležitým opatřením je ochrana majetku kraje. „Neúměrné zatížení sil. II/366 která není stavebně schopná přenášet takovouto zátěž. Naproti tomu silnice první třídy jsou po rekonstrukci v řádném technickém stavu s požadovaným šířkovým uspořádáním. Navržený odklon nákladní dopravy navíc nijak nevybočuje proti ostatním omezením průjezdu tranzitní nákladní dopravy v jiných městech a i v rámci Pardubického kraje,“ uvedl krajský zastupitel Jan Procházka. Že se nejedná o první obdobné opatření v regionu, potvrzuje také předseda kontrolního výboru krajského zastupitelstva Miroslav Jurenka. „K takovéto úpravě již došlo například na silnici II/358 v úseku Litomyšl – Česká Třebová. Navíc je připravováno totéž po přeřazení silnice I/ 36 do kategorie silnice II. třídy od dálnice D11 přes Lázně Bohdaneč do Pardubic,“ uvedl Jurenka.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

Demokracie

Přijde vám demokratické někoho vyloučit ze strany a rozhodovat o tom bez toho, aniž by byl dotyčný na jednání pozván a měl možnost se hájit? A opravdu si myslíte, že to jak se vyjadřuje Svoboda je důvod, proč vám klesají preference? Já teda nevím, ale mě jste zklamali tím, jak nás necháváte na holi...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: V domovech pro lidi s duševním onemocněním nebo závislostí převládají potřeby zařízení nad potřebami klientů

22:17 Ombudsman: V domovech pro lidi s duševním onemocněním nebo závislostí převládají potřeby zařízení nad potřebami klientů

Návštěvy pracovníků Kanceláře ombudsmana v domovech se zvláštním režimem ukázaly, že život tamních o…