To ale nyní změnilo nové pravidlo Generálního finančního ředitelství. Podle pokynu GFŘ D-22 mohou pronajímatelé platby do fondu oprav uplatnit jako výdaj již v době úhrady a snížit si tím daňový základ.
Donedávna platilo, že peníze zaslané do fondu oprav nejsou daňovým výdajem v momentě jejich úhrady na účet společenství vlastníků, protože jimi zatím nebyla žádná oprava uhrazena. V této fázi se totiž v zásadě jedná jen o vytváření rezervy na budoucí opravy“.
Daňově uznatelným výdajem se tyto platby staly až v momentě, kdy společenství nějakou opravu domu skutečně uhradilo. A daňovým výdajem byl pak pro každého pronajímatele podíl na skutečných výdajích za opravy zaplacené společenstvím, který odpovídal spoluvlastnickému podílu vlastníka bytu na celém objektu.
To se ale nyní změnilo a podle nového pokynu Generálního finančního ředitelství D-22 platí následující:
- Platby vlastníka jednotky na provozní výdaje (do tzv. fondu oprav a na účet společenství vlastníků) jsou na straně poplatníka, který nevede účetnictví, daňovým výdajem v okamžiku jejich úhrady.
- Jsou-li platby (jejich část) určeny na technické zhodnocení společných částí, jsou daňovým výdajem po dokončení technického zhodnocení, a to formou odpisů.
- Pokud byly platby na provozní výdaje použity na technické zhodnocení společných částí, poplatník podle § 5 odst. 6 zákona o výdaje zahrnuté do základu daně v předchozích zdaňovacích obdobích sníží výdaje ve zdaňovacím období, ve kterém bylo technické zhodnocení dokončeno.
- O výdaje na technické zhodnocení se zvýší vstupní cena jednotky a do daňových výdajů se tyto výdaje promítnou formou odpisů.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva