Pojišťovna po šetření ombudsmanky přislíbila vstřícnější přístup k pojištěncům

03.02.2020 11:44 | Zprávy

Zdravotní pojišťovna by měla pravidelně kontrolovat plnění povinností pojištěnců (v maximálně ročních intervalech) a pojištěnce o vzniku dluhu na pojistném informovat neprodleně po zjištění vzniku dluhu za kontrolované období. Současně by ho měla vyrozumět i o možnosti podání žádosti o prominutí penále. Po šetření ombudsmanky pojišťovna k této vstřícnější praxi přistoupila.

Pojišťovna po šetření ombudsmanky přislíbila vstřícnější přístup k pojištěncům
Foto: ochrance.cz
Popisek: Veřejný ochránce práv - logo

Ombudsmanka se zabývala stížností ženy, která nesouhlasila se způsobem provádění kontrol plateb na veřejné zdravotní pojištění. Zjistila, že dlužila pojistné za jeden měsíc ve výši 1080 Kč. Pojišťovna ji o dluhu informovala až po více jak pěti letech, to už byla žena téměř dva roky registrována u jiné zdravotní pojišťovny. Dlužné pojistné ihned zaplatila a domnívala se, že z osobního jednání v pojišťovně vyplynulo, že tím pro ni záležitost končí a penále jí bude prominuto. Pojišťovna ji však následně vyzvala k jeho úhradě, protože o jeho prominutí nepožádala. Penále v té době přitom převyšovalo samotný původní dluh. Žena dluh na penále raději rychle zaplatila, ale stěžovala si ombudsmance na tento postup pojišťovny, když ji informovala s takovým časovým odstupem a spolu s vyčíslením penále ji neinformovala o možnosti prominutí penále.

Pojišťovna se podle zjištění ombudsmanky dopustila dvou pochybení. V první řadě neprováděla pravidelné kontroly plnění povinností pojištěnců: „Zákon sice výslovně nestanoví žádnou lhůtu k vyrozumění pojištěnce o dluhu, ale podle principů dobré správy by to měla pojišťovna dělat v rozumném období, zejména s ohledem na růst penále. Provést kontrolu až po více než 5 letech, kdy už navíc dlužník dávno není pojištěncem dané pojišťovny, rozhodně není dobrou praxí,“ hodnotí přístup pojišťovny ombudsmanka. Apelovala na ni, aby kontroly prováděla pravidelně, maximálně v ročních intervalech.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Martin Kukla byl položen dotaz

Ukrajinci

Dobrý den, prosím o vysvětlení, jaký bude postoj ANO k uprchlíkům z Ukrajiny? Mám v tom dost guláš. Přišlo mi, že jste proto, aby se jim dávky odebrali nebo aspoň redukovali a víc se pomáhalo Čechům. Ale po posledním vyjádření Babiše, které odcituji nevím. On tvrdí, že „Je potřeba jim pomáhat, těm U...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Finanční správa upozorňuje na další vlnu podvodných zpráv

13:21 Finanční správa upozorňuje na další vlnu podvodných zpráv

Finanční správa ČR informuje veřejnost o další vlně podvodných e-mailových zpráv, které se vydávají …