Praha nemůže stavět nové zastřešené zastávky MHD

8. 9. 2014 14:30

Zastávky městské hromadné dopravy v Praze, na kterých se doposud cestující nedočkali jejich zastřešení, nebudou ani nadále poskytovat ochranu před nepřízní počasí.

Praha nemůže stavět nové zastřešené zastávky MHD
Foto: SPVR
Popisek: Svaz provozovatelů venkovní reklamy
reklama

JCDecaux nechce, Praha nemůže

Mnohé pražské městské části dlouhodobě oprávněně volají po vybudování zastřešených zastávek. Nechtějí nechat své obyvatele při čekání na MHD moknout na dešti. Jenže z magistrátu se dozvídají neuvěřitelnou zprávu. Kryté zastávky nebudou. Město je nemá jak vybudovat! Výstavbu krytých zastávek Praha svěřila v roce 1994 francouzské společnosti JCDecaux výměnou za možnost jejích využití jako reklamních ploch. Společnost vybudovala přístřešky v lokalitách, které jsou pro ni výhodné z hlediska možností pro umístění reklamy.

O výstavbu dalších přístřešků nyní nemá JCDecaux zájem a Praha jejich vybudování nemá jak vymáhat. Navíc již není s ohledem na zákon o veřejných zakázkách ani oprávněna zadávat JCDecaux jejich další výstavbu. Je povinna vypsat novou veřejnou soutěž, jinak jí hrozí postih. Město je však ve svízelné situaci. Zároveň by totiž mělo respektovat exkluzivitu na provozování venkovní reklamy vyplývající ze smlouvy s JCDecaux, která je uzavřena na dlouhých 27 let. Nemůže tak nabídnout dalším zájemcům o vybudování přístřešků možnost umístění reklamy, a tedy návratnost jejich investice.

Jedinou možností je výpověď smlouvy společnosti JCDecaux

Město Praha má možnost vypovědět smlouvu na základě článku 7.4 smlouvy, který její vypovězení umožňuje pro neúnosnost, což potvrzuje i právní analýza, kterou si město nechalo zpracovat. Na základě dalších informací, které máme k dispozici, radním pro ukončení zjevně nevýhodné smlouvy tak nyní nic nebrání – podloženo to mají mít právním stanoviskem Advokátní kanceláře Toman, Devátý & Partneři, které možnost výpovědi potvrzuje. Následně by město mohlo vyhlásit transparentní výběrové řízení na nového provozovatele, a Pražané by se tak konečně dočkali i zastřešených zastávek jako v civilizovaném světě.

Ve Velké Británii již JCDecaux musela nabídnout ústupky

V únoru 2012 britská obdoba našeho Úřadu pro Ochranu Hospodářské Soutěže (Office of Fair Trading, OFT) zahájila vyšetřování smluvních podmínek, na základě kterých JCDecaux v zemi provozuje tisíce zastávek a ostatních prvků městského mobiliáře. Na základě své studie z roku 2011 úřad došel k závěru, že restrikce ostatních provozovatelů venkovní reklamy, způsobená exkluzivitou pro JCDecaux v některých kontraktech, způsobila městům škodu tím, že jim znemožnila plnohodnotně využívat své pozemky a uzavírat smlouvy s jinými operátory. Zároveň uvedl, že přehnaně dlouhé trvání kontraktů je překážkou novým operátorům ve vstupu na trh a vytvoření konkurenčního prostředí.

JCDecaux překvapivě přijala výsledky šetření a sama hned v květnu 2012 nabídla dobrovolné uvolnění podmínek pro uzavírání budoucích kontraktů. Zavázala se tedy u nových kontraktů:

- Nevyžadovat exkluzivitu na rozmísťování reklamy v dané oblasti;
- Odstranit ustanovení, které v případě nečinnosti radnice automaticky prodlužuje kontrakt na další období;
- Stanovit jasné datum konce smluvního vztahu;
- Nesnažit se o prodloužení kontraktu na úkor nové soutěže;
- Spolupracovat na výměně mobiliáře v případě prohry v soutěži na jeho provozování.

Jedná se tedy o odstranění přesně stejných nevýhodných ustanovení, které má JCDecaux i ve smlouvě s hlavním městem Praha. Situace ve Velké Británii tedy směřuje k lepšímu, jak dlouho budeme muset na podobné zlepšení podmínek pro město čekat v Praze?

Exkluzivita vyplývající ze smlouvy však není jedinou výhodou JCDecaux. Od října navíc získá dominantní postavení na pražském reklamním trhu. A to díky znění nových Pražských stavebních předpisů, které schválili Radní a jež plošně zakazují veškeré reklamní plochy o velikosti více jak 6m2. „JCDecaux tak bude ještě více těžit ze své exkluzivity, kterou jí darovalo město a jako jediná bude v širokém centru města provozovat reklamu menší než 6 m2, kterou Pražské stavební předpisy jako jedinou povolují,“ uvádí Rudolf Bílý, prezident SPVR.

O Svazu provozovatelů venkovní reklamy z.s.

Svaz provozovatelů venkovní reklamy z.s. byl založen v roce 2014 na principu dobrovolnosti a demokratických zásad v souladu s ustanovením §214 zákona č.89/2012 Sb.

Svaz hájí zájmy svých členů ve vztahu ke správním orgánům, mediálnímu trhu a reprezentuje členy v příznivém mediálním obrazu pro širokou veřejnost.

Členové tohoto svazu s více než šedesátiprocentním podílem na trhu tvoří skupinu největších poskytovatelů prémiových outdoorových reklamních ploch, které jsou nainstalovány (popř. umístěny) na nejatraktivnějších místech na českém trhu venkovní reklamy. Více informací najdete na www.spvrcr.cz.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Tisková zpráva
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Hospodářská komora, Svaz obchodu a cestovního ruchu a Asociace hotelů: Vláda by mohla po Velikonocích postupně otevřít některé provozovny

17:05 Hospodářská komora, Svaz obchodu a cestovního ruchu a Asociace hotelů: Vláda by mohla po Velikonocích postupně otevřít některé provozovny

Hospodářská komora, Svaz obchodu a cestovního ruchu a Asociace hotelů a restaurací předložily vládě …