Praha nemůže stavět nové zastřešené zastávky MHD

08.09.2014 14:30 | Zprávy

Zastávky městské hromadné dopravy v Praze, na kterých se doposud cestující nedočkali jejich zastřešení, nebudou ani nadále poskytovat ochranu před nepřízní počasí.

Praha nemůže stavět nové zastřešené zastávky MHD
Foto: SPVR
Popisek: Svaz provozovatelů venkovní reklamy

JCDecaux nechce, Praha nemůže

Mnohé pražské městské části dlouhodobě oprávněně volají po vybudování zastřešených zastávek. Nechtějí nechat své obyvatele při čekání na MHD moknout na dešti. Jenže z magistrátu se dozvídají neuvěřitelnou zprávu. Kryté zastávky nebudou. Město je nemá jak vybudovat! Výstavbu krytých zastávek Praha svěřila v roce 1994 francouzské společnosti JCDecaux výměnou za možnost jejích využití jako reklamních ploch. Společnost vybudovala přístřešky v lokalitách, které jsou pro ni výhodné z hlediska možností pro umístění reklamy.

O výstavbu dalších přístřešků nyní nemá JCDecaux zájem a Praha jejich vybudování nemá jak vymáhat. Navíc již není s ohledem na zákon o veřejných zakázkách ani oprávněna zadávat JCDecaux jejich další výstavbu. Je povinna vypsat novou veřejnou soutěž, jinak jí hrozí postih. Město je však ve svízelné situaci. Zároveň by totiž mělo respektovat exkluzivitu na provozování venkovní reklamy vyplývající ze smlouvy s JCDecaux, která je uzavřena na dlouhých 27 let. Nemůže tak nabídnout dalším zájemcům o vybudování přístřešků možnost umístění reklamy, a tedy návratnost jejich investice.

Jedinou možností je výpověď smlouvy společnosti JCDecaux

Město Praha má možnost vypovědět smlouvu na základě článku 7.4 smlouvy, který její vypovězení umožňuje pro neúnosnost, což potvrzuje i právní analýza, kterou si město nechalo zpracovat. Na základě dalších informací, které máme k dispozici, radním pro ukončení zjevně nevýhodné smlouvy tak nyní nic nebrání – podloženo to mají mít právním stanoviskem Advokátní kanceláře Toman, Devátý & Partneři, které možnost výpovědi potvrzuje. Následně by město mohlo vyhlásit transparentní výběrové řízení na nového provozovatele, a Pražané by se tak konečně dočkali i zastřešených zastávek jako v civilizovaném světě.

Ve Velké Británii již JCDecaux musela nabídnout ústupky

V únoru 2012 britská obdoba našeho Úřadu pro Ochranu Hospodářské Soutěže (Office of Fair Trading, OFT) zahájila vyšetřování smluvních podmínek, na základě kterých JCDecaux v zemi provozuje tisíce zastávek a ostatních prvků městského mobiliáře. Na základě své studie z roku 2011 úřad došel k závěru, že restrikce ostatních provozovatelů venkovní reklamy, způsobená exkluzivitou pro JCDecaux v některých kontraktech, způsobila městům škodu tím, že jim znemožnila plnohodnotně využívat své pozemky a uzavírat smlouvy s jinými operátory. Zároveň uvedl, že přehnaně dlouhé trvání kontraktů je překážkou novým operátorům ve vstupu na trh a vytvoření konkurenčního prostředí.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Obroda strany

Můžete sdělit, kolik členů za poslední rok stranu opustilo a kolik nových jich přišlo? A budete ve volbách sázet na nové tváře? Co jsem zatím postřehla, tak kandidují zas ti samí. PS: Co vlastně říkáte na to, že Lipavský přešel zrovna k ODS, kterou vaše strana tak kritizuje? A myslíte, že lze zabrán...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zoo Ostrava: Chovatelka Zoo v supím ráji

22:33 Zoo Ostrava: Chovatelka Zoo v supím ráji

Tři dubnové týdny strávila chovatelka Zoo Ostrava Kateřina Nováčková na venkově ve Walesu. V malé ob…