Před 25 lety se připojila česká železnice k západoevropské síti komfortních vlaků, přijel první vlak EuroCity „Antonín Dvořák“

04.06.2016 14:06 | Zprávy

Před 25 lety se připojila česká železnice k západoevropské síti komfortních vlaků EuroCity. Dne 2. června 1991 přijel z Vídně do Prahy první spoj EuroCity „Antonín Dvořák“. V roce 1991 mu trvala cesta mezi Vídní a Prahou téměř 5 hodin a svým cestujícím nabízel neobvyklý komfort, například klimatizované vagóny nebo jen 6 míst v oddíle 2. třídy. Za takové pohodlí ale cestující připláceli 50 Kčs. Dnes jsou tyto služby, a mnohé další navíc, k dispozici bez příplatků nejen ve vlacích EuroCity, InterCity, ale stále častěji také v běžných rychlících.

Před 25 lety se připojila česká železnice k západoevropské síti komfortních vlaků, přijel první vlak EuroCity „Antonín Dvořák“
Foto: red
Popisek: ČD - logo

První byl Antonín Dvořák

Zapojení Československa a tehdejších Československých státních drah (ČSD) do prestižní mezistátní sítě EuroCity byl 2 roky po „sametové revoluci“ velký úspěch. Na vlaky EuroCity byly kladeny velmi vysoké nároky a ČSD pro ně neměly ani vhodné vozy, ani rychlost na tratích nesplňovala evropské parametry. Až na několik kilometrů na Moravě s rychlostí 140 km/h byla maximem jen „sto dvacítka“ a průměrná rychlost i těch nejrychlejších vlaků na hlavních tratích se pohybovala pouze kolem 60 až 70 km/h.

První vlak EuroCity pojmenovaný po slavném skladateli „Antonín Dvořák“ přijel do Prahy 2. června 1991 krátce po poledni. Byl sestaven z rakouských klimatizovaných oddílových vozů 1. a 2. třídy a rekonstruovaného restauračního vozu ČSD. Jednalo se o první rekonstrukci našich vozů na parametry srovnatelné s Evropou, byť v té době ještě bez klimatizace nebo kotoučových brzd. Souprava tak hned od počátku nabídla dosud nevídaný komfort na našich tratích, a to přesto, že v té době ještě nebyla vybavena ani dnes běžnými elektrickými zásuvkami natož Wi-Fi.    

„Antonín Dvořák“ byl také rychlostním rekordmanem. Trať Vídeň – Praha dlouhou 407 kilometrů ujel ve svém prvním roce za 4 hodiny a 58 minut, v opačném směru dokonce ještě o 7 minut rychleji. Průměrná rychlost tak vyskočila na 82, resp. 84 km/h. ČSD tehdy získaly výjimku pro splnění rychlostního limitu 90 km/h kvůli směrově a sklonově náročné trase přes Vysočinu. Cestující si ale museli za takový komfort a rychlost připlatit 50 Kčs.

25 let s komfortními vlaky EuroCity

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Šedá ekonomika

Jak jste s šedou ekonomikou bojovali vy nebo to nepovažujete za něco, co je třeba řešit? A k tomu komplikování života podnikatelů, nemyslíte, že hlavně pro ty menší podnikatele byla dost rána pod pás, když jste jim zrovna Vy zvýšili odvody, a to dost drasticky? Podpoříte teď ANO, které je chce sníži...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP: Zmodernizovaná stanice metra Pankrác opět slouží cestujícím

19:15 DPP: Zmodernizovaná stanice metra Pankrác opět slouží cestujícím

Od dnešní 14. hodiny vlaky metra na lince C opět zastavují ve stanici Pankrác.