Před 25 lety se připojila česká železnice k západoevropské síti komfortních vlaků, přijel první vlak EuroCity „Antonín Dvořák“

04.06.2016 14:06

Před 25 lety se připojila česká železnice k západoevropské síti komfortních vlaků EuroCity. Dne 2. června 1991 přijel z Vídně do Prahy první spoj EuroCity „Antonín Dvořák“. V roce 1991 mu trvala cesta mezi Vídní a Prahou téměř 5 hodin a svým cestujícím nabízel neobvyklý komfort, například klimatizované vagóny nebo jen 6 míst v oddíle 2. třídy. Za takové pohodlí ale cestující připláceli 50 Kčs. Dnes jsou tyto služby, a mnohé další navíc, k dispozici bez příplatků nejen ve vlacích EuroCity, InterCity, ale stále častěji také v běžných rychlících.

Před 25 lety se připojila česká železnice k západoevropské síti komfortních vlaků, přijel první vlak EuroCity „Antonín Dvořák“
Foto: red
Popisek: ČD - logo

První byl Antonín Dvořák

Zapojení Československa a tehdejších Československých státních drah (ČSD) do prestižní mezistátní sítě EuroCity byl 2 roky po „sametové revoluci“ velký úspěch. Na vlaky EuroCity byly kladeny velmi vysoké nároky a ČSD pro ně neměly ani vhodné vozy, ani rychlost na tratích nesplňovala evropské parametry. Až na několik kilometrů na Moravě s rychlostí 140 km/h byla maximem jen „sto dvacítka“ a průměrná rychlost i těch nejrychlejších vlaků na hlavních tratích se pohybovala pouze kolem 60 až 70 km/h.

První vlak EuroCity pojmenovaný po slavném skladateli „Antonín Dvořák“ přijel do Prahy 2. června 1991 krátce po poledni. Byl sestaven z rakouských klimatizovaných oddílových vozů 1. a 2. třídy a rekonstruovaného restauračního vozu ČSD. Jednalo se o první rekonstrukci našich vozů na parametry srovnatelné s Evropou, byť v té době ještě bez klimatizace nebo kotoučových brzd. Souprava tak hned od počátku nabídla dosud nevídaný komfort na našich tratích, a to přesto, že v té době ještě nebyla vybavena ani dnes běžnými elektrickými zásuvkami natož Wi-Fi.    

„Antonín Dvořák“ byl také rychlostním rekordmanem. Trať Vídeň – Praha dlouhou 407 kilometrů ujel ve svém prvním roce za 4 hodiny a 58 minut, v opačném směru dokonce ještě o 7 minut rychleji. Průměrná rychlost tak vyskočila na 82, resp. 84 km/h. ČSD tehdy získaly výjimku pro splnění rychlostního limitu 90 km/h kvůli směrově a sklonově náročné trase přes Vysočinu. Cestující si ale museli za takový komfort a rychlost připlatit 50 Kčs.

25 let s komfortními vlaky EuroCity

Na další vlaky EuroCity jsme si ale museli počkat do roku 1993, kdy byly v kategorii EuroCity zavedeny spoje „Sobieski“ Varšava – Vídeň, „Albert Einstein“ Praha – Mnichov – Curych – Bern / Interlaken, „Comenius“ Praha – Berlín, „Vindobona“ Berlín – Praha – Brno – Vídeň, „Hungaria“ Hamburk – Berlín – Praha – Brno – Bratislava – Budapešť a „Porta Bohemica“ Praha – Berlín – Hamburk. To byl již základ budoucí středoevropské sítě tzv. eurotaktu komfortních vlaků, které začaly v dalších letech přibývat i na dalších tratích. V roce 1993 však byly stále sestaveny hlavně ze zahraničních osobních vozů ze Švýcarska, Rakouska, Německa a Polska, protože ČD stále nedisponovaly vhodnými vozy na sezení. Výjimkou byly jen modernizované restaurační vagóny, které jsme dodávali do většiny vlaků. Bohatá gastronomická nabídka a příprava jídel z čerstvých surovin byla tehdy u našich sousedů velmi oceňována a naše restaurační vozy pravidelně vítězily v různých anketách a testech v západní Evropě při porovnání cateringových firem a jejich servisu.                     

V dalších letech postupně rostl počet vlaků a díky modernizovaným koridorům se začala zvyšovat také cestovní rychlost spojů EuroCity. Díky nákupu moderních expresních klimatizovaných vozů typu UIC Z1 pro rychlost až 200 km/h ve druhé polovině 90. let u společnosti Siemens mohly zařadit také ČD své vlastní osobní vagóny do mezinárodních vlaků nejvyšší kvality.

V roce 1996, 5 let od příjezdu prvního EuroCity, u nás jezdilo 10 párů vlaků této mezistátní kategorie a spojovaly Českou republiku s Vídní, Berlínem, Hamburkem, Mnichovem, Kolínem nad Rýnem a Frankfurtem nad Mohanem, Bratislavou, Budapeští, Varšavou, Paříží, Curychem a Bernem. Navíc je doplňovaly další komfortní vlaky InterCity zavedené u nás v roce 1992 a poskytující srovnatelný komfort jako vlaky EuroCity. Některé z nich byly vedeny na mezistátních linkách například na Slovensko nebo do Německa. O dalších 5 let později u nás jezdilo 14 vlaků EuroCity, v roce 2006 to bylo 16 párů spojů a v roce 2011 pak 19 párů vlaků a jeden mezistátní pár SuperCity. Mezi „silné“ roky s největším počtem vlaků EuroCity pak patřil například rok 2010, kdy bylo na našich tratích 26 párů EuroCity. Další rok ale byly některé z nich pouze na našem území z administrativních důvodů převedeny do kategorie Expres.

Od Dvořáka k railjetu

V letošním jízdním řádu má národní dopravce České dráhy zavedeno celkem 29 párů vlaků EuroCity a dalších 8 párů vlaků railjet, které představují další krok ve zvyšování komfortu a rychlosti na mezistátních linkách.

Na trati Praha – Vídeň nahradily klasické spoje EuroCity nové jednotky railjet. Ve srovnání s Antonínem Dvořákem před 25 lety nabízejí mnohem více komfortu. Cestující v 1. třídě mohou využít místa business, pro cestující s dětmi jsou vyhrazena místa se stolní hrou „Elfíkova cesta“ a děti si mohou krátit cestu také v tzv. dětském kinu. Vedle elektrických zásuvek mají cestující k dispozici Wi-Fi připojení k internetu a dokonce vlakový portál s informacemi a zábavou. Vlaky jsou navíc bezbariérové a sportovcům nabízejí přepravu jízdních kol.

Cestovní čas se oproti prvnímu EuroCity „Antonín Dvořák“ zkrátil asi o hodinu a cestovní rychlost se zvedla přibližně o čtvrtinu na více než 100 km/h. Oproti jednomu páru vlaků EuroCity za den před 25 lety je dnes v nabídce mezi Vídní a Prahou 7 párů vlaků v pravidelném dvouhodinovém intervalu.       

EuroCity nahradily slavné transevropské expresy TEE

Síť komfortních a velmi rychlých vlaků EuroCity začala fungovat 31. května 1987 v rámci zemí Evropské unie, Rakouska a Švýcarska. EuroCity v mezistátní dopravě nahradily síť luxusních vlaků Trans Europ Express, které byly sestaveny pouze z vagónů 1. třídy a propojovaly západní Evropu od roku 1957. Jejich počet od konce 70. let rychle klesal a v 80. letech definitivně skončily pod tlakem letecké a automobilové konkurence.

Reakcí železnic na leteckou a silniční dopravu byl nový celoevropský systém EuroCity, ve kterém dráhy nabídly služby široké veřejnosti včetně rodin s dětmi, studentů nebo seniorů zařazením vozů 2. třídy. Na mnoha linkách začaly jezdit vlaky po celý den v pravidelných intervalech.

Síť EuroCity startovala s 64 páry vlaků, z toho 9 párů bylo nočních. Pro ně byla v roce 1993 zavedena samostatná kategorie EuroNight. Vlaky EuroCity na svém počátku obsluhovaly více než 200 významných hospodářských, politických a kulturních center Evropy. Byly sestaveny z klimatizovaných vozů 1. a 2. třídy a obsahovaly také vozy restaurační. Jejich rychlostní limit byl stanoven na 90 km/h. Výjimka se vztahovala pouze na spoje jedoucí v náročných horských podmínkách, např. v alpské oblasti, nebo využívajících trajektovou dopravu. Velké množství vlaků EuroCity však od samého počátku dosahovalo průměrné rychlosti přes 100 km/h. V roce 1988 prorazil první vlak EuroCity „Lehár“ „železnou oponu“, když zahájil provoz na trati Vídeň – Budapešť. Od června 1991 pak začaly jezdit vlaky EuroCity nejen do České republiky, ale také do bývalé Německé demokratické republiky (Berlín, Lipsko, Drážďany) a do tehdejší Jugoslávie (Lublaň, Záhřeb).

Od konce 90. let jsou ale i vlaky EuroCity postupně nahrazovány na některých linkách novějšími rychlovlaky a novými produktovými značkami jako jsou TGV, Thalys, ICE nebo railjet.     

Srovnání cestovních časů na vybraných mezistátních linkách před 25 lety a v současnosti

 

1991

2016

Praha – Vídeň

4 h 51 min.1

3 h 59 min.4

Praha – Berlín

5 h 17 min.2

4 h 31 min.5

Praha – Bratislava

4 h 57 min.

3 h 58 min.

Praha – Budapešť

8 h 18 min.

6 h 43 min.

Praha – Varšava

10 h 25 min.3

7 h 41 min.

Praha – Žilina

5 h 50 min.

 4 h 35 min.6

Praha – Košice

9 h 21 min.

7 h 22 min. 6

 

1 v Praze nádraží Holešovice 

2 v Praze nádraží Holešovice, v Berlíně nádraží Lichtenberg, většina vlaků měla cestovní čas okolo 6 hodin

3 v provozu pouze přímé noční spojení

vlak railjet

5 z Prahy Holešovic 4 h 22 min.

6 vlak SC Pendolino

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

20:48 Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

V rámci oslav výročí Pražského povstání se dnes konal vzpomínkový pietní akt na místě bývalého nacis…