Jako reakci na aktuální společenské téma zařadila společnost ppm factum research v rámci pravidelného šetření Factum Omnibus do dotazníku i blok otázek týkající se manipulativních, cíleně jednostranně zaměřených informací a jejich vnímání v populaci. Dotazování proběhlo 9. – 20. ledna 2017 na reprezentativním vzorku n=1040 osob starších 15 let.
Ani o jednom ze sledovaných informačních zdrojů na tuzemské scéně nemůžeme na základě aktuálně provedené studie říct, že by ho Češi vnímali jako zdroj obsahující výhradně spolehlivé a přesné informace.
Nejhorší pověst má zpravodajství komerčních televizních stanic – tři čtvrtiny (74 %) osob si myslí, že jejich zpravodajství obsahuje ve velké míře manipulativní informace. Jen 3 % Čechů jsou neochvějně přesvědčena, že všechny jejich informace jsou naprosto spolehlivé. Ačkoliv si Česká televize vede v tomto ohledu výrazně lépe, také o jejích informacích má ve větší míře pochybnosti téměř polovina (45 %) české veřejnosti.
Překvapivé ovšem je, že etablované domácí komerční televize si vedou z hlediska důvěryhodnosti přinášených zpráv ještě hůře, než sociální sítě. Těm svým dosahem a vlivem v ČR kraluje Facebook. O sociálních sítích je přitom známo, že jsou oblíbenou platformou pro šíření zkreslených, lživých a cíleně manipulativních zpráv. Hlasitou globální diskusi na toto téma vyvolaly zejména nedávné prezidentské volby ve Spojených státech. I odborníci mohou jen spekulovat, nakolik lživé informace, šířené o obou kandidátech, nakonec pohnuly veřejným míněním Američanů a ovlivnily tak nekorektně výsledek hlasování.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva