Na rozdíl od současného stavu, proměnné dopravní značky upozorňují na aktuální dopravní situaci. V případě plynulého průjezdu uzavírkou jsou značky vypnuty.
Proměnné dopravní značky s detektory pro měření intenzit vozidel jsou rozmístěny před pracovním místem v dostatečné vzdálenosti dle předpokládané maximální délky kolony vozidel, která se může vytvořit. Délka maximální kolony vozidel je výstupem z výpočtů, ve kterých byly zahrnuty dlouhodobé statistické údaje o pohybu vozidel a parametrech dálnice v místě dopravního omezení.
Dopravní značky upozorňují na možný vznik kolony zobrazením symbolu „Kolona vozidel“ a dodatkovou tabulkou „Riziko“, nebo přímo na již vzniklou kolonu velmi pomalu jedoucích nebo stojících vozidel zobrazením symbolu „Kolona“ a dodatkovou tabulkou délky uzavírky „2 km“.
Akceptace proměnných dopravních značek řidiči je obecně vyšší než u pevných (stálých) dopravních značek, vzhledem k vyšší aktuálnosti zobrazované informace. Proměnné dopravní značky budou doplněny žlutými varovnými světly pro zvýraznění nebezpečného stavu.
Rovněž je prokázáno, že řidiči reagují na výstražný symbol „Kolona“ snížením rychlosti lépe, než je tomu u symbolu „Omezení rychlosti“ v případě, že není v místě instalováno měření radarem.
Podle odborné literatury se nasazením systému varovných proměnných značek v uzavírce snižují škody z nehod při kolonách o 50 %. Ještě před vznikem kolon se u přetížených komunikací díky varovnému systému škody z nehod snižují o 6 %, nehody se škodami na majetku až o 12 %. Se zvýšením bezpečnosti provozu v uzavírce souvisí také snížení množství kolon zapříčiněných nehodami.
Návrh systému dynamických varovných značek a zařízení v dopravním opatření vychází z dnes již používaných obdobných systémů na německých, rakouských a švýcarských dálnicích. Skládá se z proměnných výstražných značek, detektorů zaznamenávajících rychlost, hustotu a počty vozidel v obou jízdních pruzích a kamer umožňujících sledovat provoz v kritických místech. Každá značka a detektor jsou vybaveny zařízením pro přenos dat do centrály, autonomního systému napájení pomocí solárních článků a záložních zdrojů.
Napájení ze solárních zdrojů sníží náklady na údržbu a zvýší bezpečnost provozu omezením pohybu pracovníků údržby na dálnici. Systém umožňuje sledování stavu dopravy i dohled ze vzdáleného pracoviště jak správci dálnice, tak i pověřeným pracovníkům ŘSD ČR nebo Policie ČR.
Dopravní značky jsou ovládány automaticky z řídící centrály. Hlavním impulsem k jejich zapnutí a nastavení symbolu je rychlost a intenzita vozidel v místě nájezdu, nebo přímo v dopravním opatření. Vzhledem k jejich umístění dostávají řidiči informace dostatečně dopředu, aby mohli zabrzdit nebo upravit rychlost.
Je velmi důležité, aby řidiči informace z těchto proměnných značek respektovali. V takovém případě jsou tyto systémy schopny zvýšit jejich bezpečnost při opravách dálnic stejně, jako je tomu již v okolních zemích.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva