Roland Berger: Výhled bankéřů na vývoj retailového bankovnictví je pesimistický

22.11.2013 9:05

80 % evropských bankéřů očekává propad příjmů v důsledku snižování poplatků za služby a většina se také chystá na zmenšování pobočkové sítě.

Roland Berger: Výhled bankéřů na vývoj retailového bankovnictví je pesimistický
Foto: Hans Štembera
Popisek: Měna Euro

  • Polovina evropských bank očekává snížení celkových příjmů v oblasti retailového bankovnictví
  • Tradiční etablované banky čelí silné konkurenci nových hráčů na trhu ze strany maloobchodníků, internetových firem a mobilních operátorů
  • Přímé kanály hrají stále významnější roli v generování příjmů a získávání nových zákazníků
  • 95% respondentů věří, že se hustota pobočkové sítě během příštích tří let sníží
  • Do roku 2015 poběží více než 40 % všech jednoduchých transakcí přes mobilní bankovnictví

Společnost Roland Berger Strategy Consultants zveřejnila novou studii pod názvem „Budoucnost retailového bankovnictví“, která vznikla na základě rozhovorů s 60 vrcholovými manažery bank v 15 evropských zemích, včetně České republiky. Studie se zaměřila na perspektivy vývoje retailového bankovnictví do roku 2015.

Zisky retailových bank jsou pod tlakem. Polovina dotazovaných bankéřů očekává, že jejich příjmy v příštích letech klesnou. Názory bank v různých částech Evropy se ale liší. V Německu a severní Evropě jsou banky více pesimistické – 70 % očekává snížení příjmů, zatímco banky v jižní Evropě jsou více optimistické. Očekávají obnovení růstu podpořené nízkými platy zaměstnanců (v důsledku slabého trhu práce) a oslabené konkurenci, která je výsledkem konsolidací a odchodu mezinárodních bank z trhu.

„Středoevropští bankéři jsou nejvíce pesimističtí z celé Evropy. Většina z nich očekává pokles příjmů do roku 2015, zatímco jen 23 % očekává nárůst,“ uvedl Constantin Kinský, partner společnosti Roland Berger Strategy Consultants, specialista na finanční služby v regionu střední a východní Evropy, který se podílel na přípravě studie.

„Česká ekonomika se nachází v pasti likvidity. Naše současné ekonomické problémy nesouvisí s neochotou bank financovat růst, ale s neochotou firem a domácností investovat do své vlastní budoucnosti. Na jedné straně věříme, že česká ekonomika se pomalu v příštím roce dostane z recese, jsme ale zároveň přesvědčení, že to závisí na schopnosti centrálních a místních vlád investovat do potřebné infrastruktury až do doby, než se firemní a spotřebitelský pesimismus změní v optimistický výhled,“ dodal Kinský.

Zavedené banky čelí tlaku ze strany nových hráčů na trhu. Většina dotazovaných bankéřů očekává, že nebankovní instituce, jako maloobchodníci, internetové společnosti a telekomunikační operátoři, zaplaví trh a to především v oblasti plateb a jednoduchých spořících produktů. Například výběr hotovosti a spotřebitelské úvěry, které zákazník může získat přímo u maloobchodníků, představují ohrožení hlavní nabídky bank. Zároveň poskytovatelé internetových služeb, jako Paypal, představují silnou konkurenci. 

Přímé kanály se stávají důležitým nástrojem pro získávání nových zákazníků a generování příjmů. Půjde především o online a mobilní bankovnictví přes chytré telefony a tablety. Téměř všichni šéfové bank očekávají, že přímými kanály získají nové zákazníky. „Především mobilní bankovnictví poroste v příštích několika letech. Do roku 2015 poběží více než 40 % všech jednoduchých transakcí přes mobilní bankovnictví,“ dodává Kinský.

V souvislosti s tímto vývojem uvedla asi třetina bank, že investice v příštích letech se zaměří především na digitální kanály. A vedle dnes již tradičních digitálních kanálů, jako je mobilní bankovnictví, již testují banky nové formy – např. video poradenství a online chat.

Dotazované banky zmiňovaly různé formy dosažení profitability a důvěry zákazníků. 95 % z nich plánuje zlepšení prodejů prostřednictvím přímých kanálů, 90 % věří, že cenový model je klíčovým faktorem úspěchu. 75 % plánuje zmenšení pobočkové sítě a zároveň zlepšení dostupnosti zákazníkům a zlepšení dostupnosti přes jiné kanály. 80 % bude snižovat poplatky za služby. 90 % chce zavádět ploché hierarchie řízení a jednodušší procesy. „Konzistentní zjednodušování a automatizace procesů je jistě dobrou cestou ke snížení nákladů v příštích několika letech a je důležitější než zavírání poboček,“ uvedl Kinský.

Společnost Roland Berger Strategy Consultants, založená v roce 1967 v Mnichově, se postupně stala jednou z vedoucích společností v oblasti strategického poradenství. Prostřednictvím 51 kanceláří ve 36 zemích s více než 2700 zaměstnanci úspěšně působíme na globálním trhu. Společnost funguje jako nezávislé sdružení partnerů, vlastněné téměř 250 partnery.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

JCCR: V oblasti cestovního ruchu musíme zabrat, sousedé nám ubíhají mílovými kroky

19:15 JCCR: V oblasti cestovního ruchu musíme zabrat, sousedé nám ubíhají mílovými kroky

“Na čem nám ujíždějí sousedé” bylo tématem 8. ročníku největší konference cestovního ruchu v České r…