Rosatom: Modernizace Mecamorské JE v Arménii je hotová

18.11.2021 22:11 | Tisková zpráva

Výsledkem šestileté modernizace je prodloužení provozu Mecamorské jaderné elektrárny v Arménii do roku 2036 a zvýšení výkonu reaktoru VVER-440 o 15 %. Jediná elektrárna v zemi, tak zůstane důležitým arménským zdrojem energie o 10 let déle než podle původního provozního povolení.

Rosatom: Modernizace Mecamorské JE v Arménii je hotová
Foto: red
Popisek: Rosatom

V Mecamorské elektrárně stojí celkem dva bloky VVER-440. Starší z nich je odstaven od katastrofického zemětřesení, které v roce 1988 postihlo severní část země. Provoz novějšího bloku byl obnoven v roce 1995 a dosud měl provozní povolení do roku 2026. „Mecamorská jaderná elektrárna má zásadní přínos pro energetickou bezpečnost a nezávislost Arménie. Tento rozsáhlý projekt můžeme bez přehánění označit za jeden z nejdůležitějších pro naši zemi. Nezůstali jsme jen u toho a stanovili si další cíle: prodloužení provozu o dalších 10 let za rok 2026 a další rozvoj jaderné energetiky, tedy výstavbu nové elektrárny,“ uvedl Gnel Sanosyan, arménský ministr územního řízení a infrastruktury.

Modernizace začala v roce 2015 a během ní se v elektrárně mnohé změnilo. Byla zvýšena bezpečnost bloku, proběhly kontroly a výměny zařízení a podobně. Díky tomu se mohl výkon bloku zvýšit o 15 %, aniž by se zvýšily náklady na jaderné palivo. Součástí prací bylo i vyžíhání reaktorové nádoby, které jí z 85 % navrátilo původní vlastnosti, které měla po svém vyrobení. Projekt vedla společnost Rusatom Service, dceřiná firma ruské korporace pro atomovou energii Rosatom.

Do prací se zapojily i české firmy. Konkrétně Škoda JS a ZAT v rámci společného projektu dodaly nejmodernější digitální systémy pro náhradu řídicích systémů bloku. Šlo o záměnu systémů řízení regulačních tyčí reaktoru (RRCS) a části systému havarijních ochran včetně odpínačů napájení pohonů regulačních tyčí, tedy o práce v samém jádru jaderné elektrárny.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Petr Macinka byl položen dotaz

Proč vás, potažmo nás má v Bruselu zastupovat nějaký Slovák?

To to pěkně začíná. Proč jste si toho na sebe nabral tolik, když to evidentně nezvládáte? A kdy už to rozseknete s tím Turkem? Nebylo by nejjednodušší, kdybyste místo něj nominovali prostě někoho jiného?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa železnic: Rok 2026 - nejdelší úsek železnice na letiště i trať do Bavorska

7:23 Správa železnic: Rok 2026 - nejdelší úsek železnice na letiště i trať do Bavorska

Uplynulých dvanáct měsíců se neslo ve znamení rozvoje i udržení spolehlivosti provozu české železnic…