Slevové portály letos naučí zákazníky nakupovat z mobilů a tabletů

01.02.2014 15:49

V dubnu tohoto roku zahájí slevové portály již pátý rok svého působení na českém trhu. Zákazníci si na nich rychle zvykli utrácet a pro mnohé z nich se staly místem pravidelného nákupu.

Slevové portály letos naučí zákazníky nakupovat z mobilů a tabletů
Foto: Archiv
Popisek: Mobilní telefon - ilustrační foto.

Silná konkurence panující mezi slevovými portály nutí jednotlivé obchodníky ke změnám a inovacím. Řadou změn projde slevový trh nejspíše i v letošním roce. Podle TopSleva.cz se očekává například narůst podílu transakcí realizovaných přes mobilní zařízení, zvýšený důraz slevových portálů na specifický druh nabídek, ale i rozšíření služeb.

Předchozí roky byly ve znamení konsolidace slevového trhu. Ta musela nutně přijít, vzhledem k tomu, že na svém vrcholu měl český slevový trh kolem 400 aktivních slevových portálů, což zhruba odpovídá počtu slevových serverů na mnohonásobně větším trhu v USA. Dnes u nás můžeme napočítat již jen přibližně 50 skutečně aktivních slevových portálů. Předpoklad je takový, že se jejich počet v průběhu roku výrazně nezmění. „Slevové servery mají nyní nastavené firemní procesy, disponují relativně stabilním manažerským týmem a početnou uživatelskou základnou. Letos očekáváme, že konsolidací projde i trh slevových srovnávačů. Postupně budou ukončovat provoz ty, kterým klesá počet uživatelů a ztrácí dech s leadery na trhu,“ říká Michal Hardyn, ředitel slevového srovnávače TopSleva.cz.

Už loni jsme mohli na straně slevových portálů sledovat pokusy o specializaci na určitý druh slevových nabídek. Tento trend bude podle Hardyna pokračovat. „Konkurenční výhoda jednotlivých slevových serverů bude v užším zaměření na některé ze slevových kategorií, jakými jsou móda, levné zboží, wellness pobyty nebo dovolené u moře. Uživatelé slevových serverů budou například vědět, že na značkovou módu je nejlepší Slevomat, zatímco v případě wellness pobytů má jednu z nejlepších nabídek portál Nakupvakci.cz,“ dodává ředitel TopSleva.cz Michal Hardyn. Pokud se v roce 2014 objeví nové slevové servery, lze očekávat, že budou mít specializovanou nabídku v určitém oboru.

Slevové portály budou současně hledat další cesty, které jim umožní dosáhnout vyšších výdělků. Nemusejí se omezovat pouze na slevové nabídky. Svoji činnost mohou rozšířit o nabídku dalších služeb nebo mohou zvolit partnerství s jinými významnými hráči, ať už s internetovými obchodníky či tradičními firmami, jako jsou například banky, pojišťovny či cestovní kanceláře. Inspirací může být americký Groupon, který koupil službu pro zasílání online blahopřání a začal nabízet zájezdy ve spolupráci s cestovní kanceláří  Expedia.com. „Slevové portály jsou schopny oslovit nebývalé množství uživatelů, kteří jsou zvyklí nakupovat na internetu. Kromě toho, že tito zákazníci sledují pravidelně slevové nabídky, je pro ně internet důležitým zdrojem informací i ve chvílích, když si vybírají dovolenou, pořizují pojištění či zakládají účet v bance. A slevové portály mohou být tím, kdo jim zajímavou nabídku zprostředkuje jako první,“ říká Michal Hardyn ze slevového srovnávače TopSleva.cz.

Vzhledem k rostoucím cenám internetové reklamy a silně konkurenčnímu prostředí jsou slevové portály nuceny zaměřit se na co nejvyšší efektivitu marketingových kampaní. „Ve svých kampaních se tak budou snažit odlišit a inzerovat budou co možná nejzajímavější zboží,“ domnívá se Michal Hardyn. Při vedení a vyhodnocování kampaní budou slevové servery podle něj stále více pracovat s daty o uživatelích.

V loňském roce se v Česku rapidně zvýšil počet uživatelů tabletů a chytrých telefonů.  Především díky tomu, že patřily k nejpopulárnějším vánočním dárkům. Mobil či tablet již vlastní více než třetina Čechů. Ani slevové portály tím pádem nemohou majitele mobilních zařízení ignorovat a měly by se připravit na to, že poroste podíl nákupů uskutečněných přes mobily a tablety.  „Nepochybně se slevové servery budou čím dál tím častěji zaměřovat na uživatele mobilních zařízení. To se odrazí nejen na podobě webových stránek či v nabídce mobilních aplikací, ale i v zacílení marketingových kampaní,“ říká Michal Hardyn ze slevového srovnávače TopSleva.cz. Například ve Spojených státech bylo v posledním čtvrtletí loňského roku realizováno u předního slevového portálu Groupon.com přes mobilní zařízení již více než 40 % prodejů. U českých slevových serverů nakupuje v současné době přes tablety a smartphony zhruba desetina zákazníků. Vzorem jim může být třeba aukční portál Aukro.cz, u něhož tvoří transakce přes mobilní zařízení kolem 15 % z celkového počtu transakcí.

Nejzajímavější milníky v prostředí slevových portálů z pohledu TopSleva.cz:

Jako první portál svého druhu v ČR byl spuštěn Slevomat.cz v dubnu 2010, konkurenční Vykupto.cz zahájilo provoz jen o několik hodin později.

V březnu 2011 otevírá Zapakatel.cz jako první slevový portál kamennou pobočku, kde zákazníci mohou nakupovat speciální nebo nevyužité vouchery, platit v hotovosti či si osobně vyzvedávat zboží a vyřizovat reklamace. Možnost nákupu v kamenné prodejně nabídly postupně i další slevové portály. Po celé republice se dnes nachází desítky kamenných poboček určených pro klienty slevových portálů.

S rozmachem slevových portálů se množily případy, kdy zákazníci nebyli spokojeni s kvalitou nabízeného zboží a služeb na slevových portálech.

Prostřednictvím nově vzniklého projektu Antislevy začali koncem roku 2011 zákazníci sdílet negativní zkušenosti a upozorňovat na nekalé praktiky obchodníků inzerujících na slevových portálech. Následně došlo i k založení Asociace portálů hromadného nakupování, jejímž hlavním cílem je kultivovat trh hromadného on-line nakupování a umožnit zákazníkům rozpoznat korektní prodejce od neseriózních a problematických subjektů.

Do diskuse o přínosech a úskalích slevových portálů se zapojili i inzerující obchodníci. K nejvíce medializovaným případům patřily začátkem roku 2012 stížnosti části hoteliérů, kteří kritizovali, že jim slevové portály nepřináší stálé zákazníky a navíc zapříčinily, že hosté nemají ochotu utrácet jako dříve. Podle zástupců slevových portálů je však příčinou těchto nedorozumění fakt, že se většina hotelů ještě nenaučila slevové portály řádně využívat.

Od roku 2012 začaly některé slevové portály poskytovat zákazníkům garanci v podobě pojištění voucherů. Je-li portál pojištěn, pak má zákazník tu výhodu, že pokud dodavatel odmítne poskytnout službu, doručit zboží, zkrachuje nebo uzavře svoji provozovnu, poskytne zákazníkovi kompenzaci přímo pojišťovna.

Vzhledem k velké konkurenci, která na slevovém trhu panuje, spoléhá velká část slevových portálů na věrnostní nebo bonusové programy, které slouží k zachování přízně zákazníků. Věrnostní programy se staly jedním z hlavních trendů, které bylo možné sledovat na slevovém trhu v roce 2013.

Útraty na slevových portálech rok od roku rostou. Za rok 2013 na nich Češi utratili rekordní 3,3 miliardy korun, o 20 % více než v předchozím roce.

Fenomén slevových portálů zaujal i tvůrce televizních seriálů. Česká televize natočila sitcom z prostředí slevového portálu. Jeho premiéru chystá na jaro tohoto roku.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Státní veterinární správa: Upozornění pro chovatele v souvislosti s horkým počasím

18:47 Státní veterinární správa: Upozornění pro chovatele v souvislosti s horkým počasím

V souvislosti s aktuálními vysokými teplotami vzduchu, které mohou negativně ovlivnit také pohodu a …