Tzv. telemarketing je k uzavírání smluv hojně využíván nejen velkými společnostmi, jako jsou telefonní operátoři, banky nebo dodavatelé energií. Na spotřebitelské poradny SOS MaS, z. s. se poměrně často obracejí spotřebitelé, kteří si tímto způsobem objednali různou kosmetiku, výživové doplňky nebo holítka. Lidé, a zejména senioři, se často domnívají, že smlouvu takto po telefonu uzavřít nelze, a že v hovoru dávají pouze jakýsi předběžný souhlas se zasláním nabídky. To však nemusí být pravda. I jediné nerozvážné „ano“ vyřčené do telefonu, může vést k tomu, že nevědomky uzavřete smlouvu nebo dodatek ke své stávající smlouvě. Písemná forma smlouvy ve většině případů není vůbec potřeba. Souhlas vyslovený po telefonu je pro strany závazný a vymahatelný! Nový občanský zákoník přesto spotřebitele do jisté míry chrání tím, že stanoví spotřebiteli právo od smlouvy uzavřené po telefonu tedy tzv. na dálku bez sankce a bez uvedení důvodu odstoupit a to do 14 dnů od uzavření takovéto smlouvy. V případě smlouvy kupní lhůta běží od převzetí zboží či první zásilky.
Nejen různí obchodníci, ale i pachatelé různých podvodů, totiž často kontaktují svou oběť telefonicky. Způsobů, jak svou oběť podvést a připravit o peníze díky telefonu, je celá řada. Senioři jsou v tomto ohledu velmi zranitelní. Volající přitom využívá momentu překvapení, lidské neznalosti, zvědavosti, potřeby pomáhat nebo touhy využít „výhodné nabídky, která se zaručeně nebude opakovat“.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva