Námitky ÚOHS přitom nesměřují proti vzniku nového úřadu jako takového: ÚOHS upozorňuje, že kompetence, které se týkají ochrany hospodářské soutěže a které musejí být vykonávány zcela nezávislým úřadem, by mohl efektivněji provádět on sám; naopak další úkoly, které má podle návrhu Ministerstva dopravy nový úřad plnit, nevyžadují existenci po všech stránkách nezávislé instituce, a nákladné zřizování nového, specializovaného úřadu proto ÚOHS nepokládá za efektivní.
Z práva Evropské unie vyplývá členským státům povinnost zajistit existenci nezávislého úřadu – tzv. regulačního subjektu, jehož úkolem bude sledovat situaci v oblasti hospodářské soutěže na trzích železniční dopravy s cílem předcházet diskriminaci podniků působících na tomto trhu. Unijní právo současně výslovně počítá s tím, že tímto regulačním úřadem může být i soutěžní úřad. Právě takové uspořádání pokládá ÚOHS za nejefektivnější, a to jak s ohledem na skutečnost, že se soutěžním prostředím na železnici dlouhodobě zabývá a má už zkušenosti, které by musel nový orgán teprve nabývat, tak v zájmu vyloučení kompetenčních konfliktů mezi dvěma orgány, jejichž kompetence – ochrana hospodářské soutěže, by se překrývaly, a v neposlední řadě i s ohledem na náklady spojené s vytvářením nového orgánu, které by ve stávající institucionální struktuře mohly být využity účelněji.
ÚOHS uplatnil své připomínky k návrhu zákona v rámci připomínkového řízení; Ministerstvo dopravy je bez dalšího odmítlo, aniž by odůvodnilo, proč s nimi nesouhlasí. ÚOHS tedy předpokládá, že v této věci budou probíhat další jednání, v rámci kterých bude prosazovat, aby úkoly, které se týkají ochrany hospodářské soutěže, plnil i v oblasti dopravy ÚOHS. Konečná úprava regulace v oblasti dopravy je však na vládě a v konečném důsledku na parlamentu České republiky.
autor: Tisková zpráva