Tramvaje a vlaky „doskřípaly“ díky vědcům z VUT v Brně

12.01.2015 16:55 | Zprávy

Pravděpodobně každý si dokáže vybavit nepříjemný zvuk skřípajících tramvajových či vlakových kol… Nejen tomu pomůže zabránit nový inteligentní systém mazání okolků kolejových vozidel, tedy mazání mezi kolem a kolejnicí, který vyvinuli brněnští vědci z Ústavu konstruování při VUT v Brně. Ten ve spojení s GPS daty navíc dokáže sám rozložit dávkování maziva po trati tak, aby bylo co nejefektivnější a na správném místě.

Tramvaje a vlaky „doskřípaly“ díky vědcům z VUT v Brně
Foto: Martin Šimák
Popisek: Pohled na Brno shora, letecký snímek

Přes neustále se zvyšující počet aut hraje kolejová doprava nezastupitelnou roli v moderních dopravních systémech. Vzhledem ke své účinnosti a šetrnosti k životnímu prostředí se bezesporu jedná o dopravu, které patří budoucnost. Tak, jak se zvyšují nároky na rychlost a komfort přepravy, roste množství sofistikovaných systémů, které moderní tramvaje a vlaky využívají. Mnohá zařízení, která jsou pro provoz zásadní, však zůstávají očím cestujících skryta.

Jedním z nich je zařízení na mazání okolků, které významně snižuje negativa velkého tření mezi okolkem kola a kolejnicí při průjezdu traťovým obloukem, jako jsou zejména zvýšené opotřebení kol i kolejnic a nepříjemné skřípění, které obtěžuje cestující i obyvatele lokalit v blízkosti tratí. S rostoucími požadavky na ochranu životního prostředí rovněž rostou požadavky na co nejúspornější dávkování maziva.  Ve světě i u nás se zatím obvykle používá zařízení, které v pravidelných intervalech vstřikuje mazadlo na kolo. Nevýhodou je příliš vysoká spotřeba drahého maziva, a to i tam, kde to není zapotřebí.

Vědci z Ústavu konstruování při VUT v Brně se proto zaměřili na vývoj systému, který sám dokáže rozhodnout o tom, kolik maziva bude pro dané kolo v daném místě trati právě potřeba. Výsledkem je unikátní zařízení, instalované na vozidlo, které s pomocí GPS dat, automaticky vytvořených mapových podkladů, informací o aktuálních provozních podmínkách a řídicích algoritmů, za jízdy průběžně optimalizuje a řídí celý proces mazání.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

David Smoljak byl položen dotaz

Co by teda měla ČR a EU udělat?

Jak zajistit spravedlivý mír a jak Ukrajině garantovat bezpečnost? Mluví o tom dost politiků, ale já upřímně nevím, co má být tou garancí? Spravedlivý mír chápu, jen se tedy obávám, že k němu asi nedojde. USA chce kapitulaci Ukrajiny a EU proto spravedlivý (ani jiný) mír nedělá nic.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Liberální institut: Výzva k deregulaci a posílení konkurenceschopnosti

16:13 Liberální institut: Výzva k deregulaci a posílení konkurenceschopnosti

Dokument vyzývá k akci a nastiňuje konkrétní návrhy na snížení regulační zátěže v Evropě a oživení j…