Nejdelší tunel zatím „udělali“ odborníci z největší české stavební firmy na Islandu. Po první referenční zakázce, jíž byly před třemi roky dokončené dva silniční tunely Siglufjordur a Ólafsfjordur o celkové délce téměř 11 km, uspěl Metrostav i v nové soutěži o výstavbu tunelu Nordfjordur. Čeští raziči budují nejdelší islandský dvoupruhový silniční tunel, který bude mít po dokončení téměř osm kilometrů. Specialisté firmy pod vedením stavbyvedoucího Aleše Gotharda vyrazili tradiční severskou tunelovací metodou Drill&Blast, která spočívá v rozpojování horniny za použití trhacích prací, přesně 2685,5 m z portálu Eskifjordur a 2119,2 m z portálu Fannardalur. Celkově tak za necelých 13 měsíců vybudovali 4804,7 m tunelu. Průměrný měsíční postup dosahoval skoro 370 m tunelu, což je velmi dobrý výsledek. Nyní tuneláři opustili své islandské campy v městečkách Eskifjördur a Neskaupstadur, které v zimě zasype až šest metrů sněhu. Jejich obyvatelé mají naše specialisty rádi, protože jim chystají pohodlné celoroční spojení se světem. Práce znovu začnou po Novém roce, kdy na osádky čeká ražba zbývajících 2761,3 m tunelu.
Téměř tři desítky pracovníků Metrostavu rovněž ukončilo práce na norském projektu – Bjornabakkane og Lindeskreda, což je výstavbu 1565 m dlouhého tunelu ve středním Norsku u jezera Veitastrond. Od letošního 7. srpna zde vyrazili 700 m tunelu včetně definitivního zajištění, a s partnerem ve sdružení, firmou Havnen Anlegg, opouští stavbu před zimní přestávkou. Sněhové srážky a hrozící lavinové nebezpečí už několik dnů nedovolují kontinuálně pracovat na protilavinových valech na povrchu, a tak je tedy nutné zastavit také práce v tunelu, které jsou na povrchových objektech přímo závislé. Tým vedoucího projektu Pavla Bűrgela se kvůli povětrnostním podmínkám vrátí zpět do Norska až v květnu 2015, aby dokončil ražbu zbývajících 865 m tunelu. Česká společnost razí rovněž metodou Drill&Blast podzemní dílo, které je z jedné třetiny dvoupruhové a je již vyražené, zbytek má jeden jízdní pruh a bezpečnostní zálivy. Norská firma vytěžený materiál používá k zasypání části břehu jezera, po níž nově povede část silnice. Ze zbytku vytěžené žuly budují stavbaři protilavinové valy.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.




