Tým silniční bezpečnosti: Jen 12 procent evropských řidičů se považuje za průměrné či slabé

25.07.2017 15:39 | Zprávy

Francouzská nadace VINCI Autoroutes ve dnech 11. ledna až 10. února 2017 vyzpovídala celkem 12 429 respondentů, aby zjistila, jak vnímají bezpečnost silničního provozu.

Tým silniční bezpečnosti: Jen 12 procent evropských řidičů se považuje za průměrné či slabé
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Průzkum proběhl v 11 zemích Evropské unie – Francii, Německu, Velké Británii, Itálii, Španělsku, Belgii, Švédsku, Řecku, Polsku, Nizozemsku a Slovensku. Češi mezi dotázanými chyběli, nicméně některé poznatky mohou být i pro naši motoristickou veřejnost zajímavé.

Jen necelá polovina respondentů – konkrétně 49 % – věří, že počty obětí dopravních nehod mohou být snižovány. Naopak 51 % je přesvědčeno, že další snižování mrtvých bude obtížné, neboť silnice jsou z podstaty nebezpečným místem. Největšími optimisty jsou Belgičané, plných 62 % věří v další snižování smrtelných nehod. Následují Španělé (59 %), Francouzi (58 %), Italové (57 %) a Švédi (54 %). Největšími skeptiky jsou Slováci (31 %), Němci (37 %) a Řekové (41 %).

Respondenti ze všech 11 států se shodli, že nejčastější příčinou fatálních nehod jsou rozptýlenost (57 %), jízda pod vlivem alkoholu či drog (56 %), nepřiměřená rychlost jízdy (42 %) a s velkým odstupem ospalost (8 %). Rozptýlenost považují za největší nebezpečí Nizozemci (75 %) a Italové (68 %), naopak nejméně Poláci (36 %). Ti však nejčastěji vidí nebezpečí v alkoholu a drogách (70 %), Sekundují jim Francouzi se 67 %. Nejméně to je v Německu (41 %) a Velké Británii (43 %). Nepřiměřenou rychlost jízdy nejčastěji považují za nebezpečnou v Polsku (59 %) a na Slovensku (57 %), nejméně je to v Nizozemsku (22 %) a Itálii (32 %). Ospalost je největším nebezpečím pro Němce, Švédy a Nizozemce (shodně po 10 %), naopak nejméně je to v Řecku (5 %).

Obecně pak za nejvíce rizikové považují odpovídající ve všech 11 zemích řízení pod vlivem alkoholu s hladinou přesahující zákonný limit (56 %) a jízdu pod vlivem drog (34 %). Naopak jen 6 % odpovídajících spatřuje nebezpečí v řízení pod vlivem léků negativně ovlivňujících koncentraci. „Řidiči obecně vliv léků na jejich výkon podceňují. Přitom průzkum provedený odborníky z francouzské Université Victor Segalen v Bordeaux prokázal, že nebezpečné medikamenty se podepisují na vzniku každé 30. dopravní nehody se zraněním,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. 
Následují posílání textových zpráv při řízení (33 %), překračování rychlostních limitů (25 %), telefonování při řízení (21 %) a jízda, pokud je řidič unaven či dokonce ospalý (18 %). Přejíždění z pruhu do pruhu bez používání blinkrů považuje za rizikové 7 procent respondentů.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Šlo podle vás o jasný komplot Blažka již od počátku?

Aspoň podle toho, na co v tomto článku poukazujete, jestli to je teda pravda, tak o co jiného šlo? A stačí podle vás to, že Blažek rezignoval? Není už toto protizákonné? https://www.parlamentnilisty.cz/politika/politici-volicum/Kordova-Marvanova-Ministerstvo-zatajilo-dulezity-dukaz-775472

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

VZP: Léčba závislosti na alkoholu stojí VZP už miliardu ročně

13:34 VZP: Léčba závislosti na alkoholu stojí VZP už miliardu ročně

V roce 2024 vydala Všeobecná zdravotní pojišťovna na léčbu závislostí rekordních 1,59 miliardy korun…