ÚOHS: Rozhodnutí „Kartel Italia“ je pravomocné, účastníci si dělili zákazníky pomocí rezervačního on-line systému

13.10.2018 19:28 | Zprávy

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže informoval před týdnem o vydání rozhodnutí o kartelové dohodě společností Rail Cargo Austria AG, České dráhy, a. s., a AWT Čechofracht, a. s. Rozhodnutí vydané v proceduře narovnání dle očekávání nabylo právní moci a Úřad tedy podle daného příslibu zveřejňuje podrobnosti k uvedenému případu.

ÚOHS: Rozhodnutí „Kartel Italia“ je pravomocné, účastníci si dělili zákazníky pomocí rezervačního on-line systému
Foto: ÚOHS
Popisek: ÚOHS

Soutěžitelé Rail Cargo Austria AG, České dráhy, a. s., a AWT Čechofracht, a. s., si v období od 15. 8. 2006 do 30. 9. 2010 při poskytování služeb mezinárodní nákladní železniční přepravy a zasílatelství v souvislosti s vlakovým projektem Italia rozdělovali zákazníky a zakázky na přepravu zboží a koordinovali ceny těchto služeb. Uzavřeli tak zakázanou dohodu s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu nákladní železniční přepravy a zasílatelství související s vlakovým projektem Italia, která byla způsobilá ovlivnit obchod mezi členskými státy Evropské unie. Těmito ujednáními došlo k porušení unijního i českého soutěžního práva.

Správní řízení bylo zahájeno v roce 2016 na základě skutečností uvedených v žádosti o imunitu v rámci leniency programu od společnosti Rail Cargo Austria AG a dále na základě důkazů shromážděných při neohlášených místních šetřeních, která Úřad provedl. Účastníci řízení spolupracovali na projektu systémového vlaku nazývaného „Italia Express“, kterým bylo přepravováno zboží z České republiky do Rakouska, odkud bylo po rozřazení zásilek dále dopravováno ke koncovým zákazníkům, především v Itálii a Slovinsku. Možnost přepravy zboží vlakem Italia mohli využít jak přímo koncoví zákazníci, tak jiné spediční společnosti. Mezi hlavní přepravované komodity patřilo železo a železný šrot, ocel, dřevo, sádrokarton aj. Vlak byl organizován pouze jako jednosměrný, většina zákazníků pak pocházela z České republiky, případně z Polska.

Spolupráce omezující vzájemnou konkurenci směřovala především k tomu, aby pro určité zákazníky prováděl přepravy předem dohodnutý soutěžitel. K dosažení sledovaného záměru soutěžitelé vzájemně komunikovali, sdíleli informace o zákaznících a transportech, poskytovali si krycí nabídky s ochrannými cenami, používali za tím účelem vytvořený on-line rezervační systém atd. Zákazníci byli díky uvedeným praktikám „odkázáni“ na předem určeného přepravce a zbaveni možnosti obdržet potenciálně výhodnější (konkurenční) nabídku na poskytnutí předmětných přepravních a spedičních služeb. Všechna pravidla kartelu byla obsažena v třístranné písemné smlouvě, která byla účastníky podepsána v srpnu 2006.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

Babiš

Pro své nevydání k trestnímu stíhání se neváhal spojit i s extremisty – to jsou vaše slova. Můžete mi ale říci, jakou měl jinou možnost, když s ním další strany nechtěli ani jednat? Myslíte, že to je tak důkaz toho, že jde politikům o lidi? A co se týká extrémistů. Proč to pořád někdo tvrdí? Prokáza...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

VLS darovaly stovky vánočních stromků

22:03 VLS darovaly stovky vánočních stromků

Dětské domovy, mateřské a základní školy, azylové domy či domovy pro seniory. To byly adresy, kde se…