Únorové mýto rostlo o sedm procent a dává naději na desetimiliardový celoroční příjem

15.03.2016 11:50

„Český mýtný systém přinesl v únoru do státní pokladny takřka osm set milionů korun,“ říká Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace ŘSD. V porovnání se stejným obdobím loňska jde o sedmiprocentní nárůst (viz tab.). Vzhledem k faktu, že letos zůstaly mýtné tarify na stejné úrovni, silnější výběry mýta v novém roce táhne jen hospodářský růst a s ním spojený vyšší počet kamionů na tuzemských zpoplatněných silnicích. Svou roli sehráli i únorový den navíc daný přestupným rokem.

Únorové mýto rostlo o sedm procent a dává naději na desetimiliardový celoroční příjem
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Ještě dva faktory se podepisují na tom, že nárůst není ještě vyšší. Od ledna došlo k přeznačení rychlostních silnic a některé z nich nově spadly do kategorie silnic 1. třídy s nižší sazbou. Roli sehrává i „efekt Euro VI“, kdy se na platbě mýta stále více podílí nejekologičtější kamiony s preferovanými kilometrovými sazbami. Od zavedení nové kategorie na začátku roku 2015 je to aktuálně třetinový podíl.

I díky dni navíc se letošní únor stal nejsilnějším druhým měsícem v desetileté historii tuzemského mýta. Kamiony učinily 34 milionů transakcí, tedy jednotlivých průjezdů palubních jednotek pod mýtnými branami. Na konci února bylo v mýtném systému registrováno 865 tisíc aktivních účtů k palubním jednotkám. Účinnost výběru byla v lednu podle měření nezávislého auditora 99,62 procenta.

"Při pohledu na oba měsíce roku 2016 se na mýtném vybralo meziročně o 2,89 procenta více a pokud bychom takový růst udrželi, přesáhl by roční výběr 10 miliard korun,” říká Karel Feix, generální ředitel Kapsch, dodavatele a smluvního provozovatele českého mýta.

Stát provozuje mýtný systém v České republice již 110 měsíců a za tu dobu vybral 69,2 mld. korun. Od sumy je třeba odečíst náklady na výstavbu mýta, cca 3,4 mld. Kč bez DPH, které byly investovány jednorázově. Každý rok pak platí stát z vybraného mýta provozní náklady přibližně 1,9 mld. korun bez DPH provozovatelskému konsorciu firem jako Kapsch, ČSOB, O2, HP, Eltodo nebo AŽD Praha. Míra provozních nákladů českého mýta se tedy pohybuje kolem v 20 procent. Její výši ovlivňuje také tarifní politika státu, délka zpoplatněné sítě, hustota kamionové dopravy, ale i předepsané parametry systému, jako je například počet distribučních míst či další komfort pro uživatele.

“Vysokou účinnost výběru mýta přes 99 procent se nám daří držet posledních osm let. I díky tomu se státu podařilo vybrat od kamionů již bezmála 70 miliard korun,” doplňuje Karel Feix.


O projektu MYTO CZ

Český mýtný systém vybírá od nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy. Při jeho spuštění 1. ledna 2007 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun, od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně 1428 kilometrů komunikací. Ke konci roku 2014 bylo v systému registrováno 787.825 palubních jednotek OBU. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. Obě zvýšení tarifů (2011 a 2012) vynechala kamiony s emisní třídou Euro 5 a vyšší. Masivní přeměna vozového parku ve prospěch ekologičtějších vozidel se v posledních letech projevuje na snižování výběrů mýta. Od roku 2015 stát přistoupil ke zvýšení kilometrových sazeb ve všech tarifních skupinách, zároveň s tím zavedl novou zvýhodněnou kategorii pro vozidla EURO VI+EEV. Za osm let pak stát vybral takřka 58 miliard korun. Provozovatelem mýta je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. CGI (dříve Logica) provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,6 %.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

Sexuální násilí

Jak se v praxi bude dokazovat, jestli byl k souloži udělen souhlas či nikoliv? Nemám nic proti tomu, že jste změnili zákon, ale k čemu to v praxi bude? Co když jedna si budou strany v tom, zda byl udělen souhlas či nikoliv protiřečit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kancelář prezidenta republiky: Prezident Petr Pavel navrhl Senátu ústavní soudce

7:23 Kancelář prezidenta republiky: Prezident Petr Pavel navrhl Senátu ústavní soudce

Prezident republiky Petr Pavel předložil podle čl. 84 odst. 2 Ústavy ČR a § 6 zákona č. 182/1993 Sb.…