Úřad pro ochranu hospodářské soutěže reaguje na kampaň proti rozhodování o bezpředmětnosti. Jaký je skutečný záměr? Efektivita nebo zdržování?

06.05.2017 15:37 | Zprávy

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zpracoval podrobnější analýzu, která vyvrací ničím nepodložené účelové dezinterpretace starého i nového zákona o zadávání veřejných zakázek a doporučení Nadačního fondu proti korupci (NFPK) k jeho změně. V prvé řadě je třeba podotknout, že s konstruktivní diskuzí o znění zákona mohl NFPK přijít dříve, a to v době, kdy byl připravovaný zákon veřejně diskutován. Námitky mohl NFPK vznést i prostřednictvím Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí, jejímž členem je i zástupce NFPK. Rada vlády pro koordinaci boje s korupcí znění připravovaného zákona opakovaně projednávala například dne 22. 6. 2015 a 8. 9. 2015.[1]

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže reaguje na kampaň proti rozhodování o bezpředmětnosti. Jaký je skutečný záměr? Efektivita nebo zdržování?
Foto: ÚOHS
Popisek: ÚOHS

Otázkou je tedy načasování kampaně Šnečí finta spojené s nařčením čelných představitelů ÚOHS ze „zahlazení pochybných zakázek“. Agenda prvního místopředsedy Hynka Broma je spojena s oblastí hospodářské soutěže a nikdy nebyla a ani není jakkoliv spojena s činností Sekce veřejných zakázek. Oba čelní představitelé Úřadu ani nejsou v současné době členy stran uváděných v materiálech NFPK. ÚOHS proto považuje Šnečí fintu za kampaň jednoho ze členů vedení NFPK, vedenou prostřednictvím tohoto nadačního fondu. Společnost, jíž je tento člen vedení NFPK majitelem, byla Úřadem a soudy, a to včetně Ústavního soudu ČR, usvědčena z nezákonného protisoutěžního jednání, za což dostala citelnou pokutu. Pro Českou republiku je velmi nebezpečné, podléhají-li aktivistické organizace nátlaku lobbistických skupin. 

NFPK kritizuje negativní stav, který však úprava nového zákona o zadávání veřejných zakázek předvídá a efektivně mu brání. Vysvětlení problematiky napadené části zákona o zadávání veřejných zakázek není možné shrnout na jednu stranu. Úřad proto přistoupil k vypracování hlubší analýzy (kterou Úřad zveřejňuje současně s touto tiskovou zprávou), neboť první vysvětlující reakci Úřadu formou tiskové zprávy považoval NFPK za zavádějící. Navíc vyvracení mediálně vděčných povrchních a bezdůkazných nařčení ze strany NFPK odborným vysvětlením vyžaduje více prostoru. Nicméně už po první reakci Úřadu uznal NFPK ve svém stanovisku z 3. 5. 2017 svůj omyl alespoň ve svých vyjádřeních týkajících se rozkladů, když jak sám přiznal, omylem tvrdil, že „podle nové právní úpravy tedy, i když ÚOHS zkonstatuje porušení zákona, zadavatel podá rozklad a bez dalšího se vyhne jakémukoliv přezkumu anebo sankci za jeho protiprávné kroky“. K této situaci samozřejmě nikdy nemůže dojít, poněvadž tomu výslovně brání zákon a ten přímo stanovuje speciální blokační dobu a znemožňuje zadavateli uzavřít smlouvu až do pravomocného druhoinstančního rozhodnutí o rozkladu. Cílem předkládané analýzy ÚOHS je přinášet nadačnímu fondu světlo i do dalších paragrafů zákona. 

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Evropská unie si z našich peněz dělá bankomat

Souhlasím s tím, co tvrdíte, bohužel situace u nás je podle mě stejná. Stát podle mě není dobrý hospodář a nač u nás potřebujeme tolik politiků za takové peníze? Vždyť o řadě z vás není ani slyšet a řada z vás si práce poslance plete s cestovkou. Nebo to tak podle vás není?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Armáda ČR: Jednání šéfů armád Visegrádské čtyřky

16:13 Armáda ČR: Jednání šéfů armád Visegrádské čtyřky

Ve dnech 3. a 4. června ve Varšavě se uskutečnilo jednání nejvyšších představitelů ozbrojených sil z…