Veřejný ochránce práv: O ochraně spotřebitele už nestačí jen mluvit

13.03.2020 16:26

Pouze osvěta a neustálé připomínání, že je třeba být maximálně opatrný u jakýchkoli telefonických nabídek nebo podomního prodeje, už k ochraně spotřebitele nestačí. Při příležitosti mezinárodního dne spotřebitelských práv (15. 3.) připomíná ombudsman nedostatečnou ochranu spotřebitele.

Veřejný ochránce práv: O ochraně spotřebitele už nestačí jen mluvit
Foto: ochrance.cz
Popisek: Veřejný ochránce práv - logo
reklama

Kontrolní orgány by podle něj měly mít možnost efektivněji proti nekalým obchodním praktikám zasáhnout. V případě tzv. energetických šmejdů by ochraně spotřebitele výrazně pomohla připravovaná novela energetického zákona. Její projednání a přijetí by nemělo být odkládáno.

Přesně před rokem ombudsman upozorňoval na praktiky tzv. energetických šmejdů při zprostředkování údajně výhodných smluv na dodávky energií a na to, že se stále nedaří spotřebitele před nekalými praktikami dostatečně chránit. Stížností z oblasti ochrany spotřebitele od té doby neubylo, jejich počet se za rok naopak ještě zvýšil.

„Někteří zprostředkovatelé energií zneužívají důvěřivosti seniorů, kterým slibují sehnat levnějšího dodavatele energií. Možná právě teď někde další senior podepisuje dokumenty, kterými se nevědomky zavazuje k nevýhodné smlouvě. Tohle je třeba zastavit,“ konstatuje ombudsman Stanislav Křeček a dodává: „V uplynulém roce jsme náměty a doporučeními Ministerstvu průmyslu a obchodu přispěli k přípravě novely energetického zákona, která má potenciál nekalé praktiky energetických šmejdů omezit. Novela už je v legislativním procesu, a pokud politikům leží na srdci ochrana spotřebitele, neměli by její přijetí odkládat.“

Projednání novely energetického zákona má vláda na programu schůze v pondělí 16. 3.

V tuto chvíli je dohled nad činností zprostředkovatelů energie nedostatečný. Energetický regulační úřad se jimi zabývat nemůže (ZDE). Česká obchodní inspekce sice ano, ale nemůže přímo rozhodnout spor mezi zprostředkovatelem a spotřebitelem. Spotřebiteli pouze nabízí mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (ZDE). Připravovaná novela by to mohla změnit.

„Dokud se ochrana spotřebitele nezvýší na úrovni právních předpisů a kompetencí úřadů, nezbývá než znovu a znovu připomínat hlavně seniorům, aby nepodepisovali smlouvy, o jejichž obsahu si nejsou jistí, aby se nebáli poradit se s rodinou nebo někým dalším. Ušetří si tím spoustu starostí i peněz,“ uzavírá ombudsman.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Tisková zpráva
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Moravskoslezský kraj obhájil nejlepší možné mezinárodní hodnocení

14:32 Moravskoslezský kraj obhájil nejlepší možné mezinárodní hodnocení

Moravskoslezský kraj významně investuje a zhodnocuje svůj majetek, přitom se mu daří udržovat na níz…