Začal výcvik prvních stevardů LEO Express

15.09.2012 19:10

Jak si poradit s agresivním cestujícím? Jak správně a bezpečně vypravit vlak ze stanice? Jak vyjít vstříc přáním zákazníků, všechno stihnout a ještě se přitom krásně a mile usmívat? Jak zvládnout překážkovou dráhu v podobě plné uličky ve vlaku s tácem plným sklenic vody? A jak poskytnout první pomoc při případných zdravotních komplikacích, včetně nečekaného porodu na palubě?

Začal výcvik prvních stevardů LEO Express
Foto: LEO Express
Popisek: Nová souprava LEO Express se poprvé předvedla v Česku

Toto vše a mnohé další v těchto týdnech na palubě vlaků LEO Express na zkušebním okruhu u Velimi trénuje na vlastní kůži prvních 15 stevardů a stevardek, kteří nedávno uspěli v náročném výběrovém řízení a nastoupili do LEO Express. Tyto ženy a muži pod dohledem zkušených lektorů nyní procházejí důkladným teoretickým i praktickým nástupním výcvikem.

Jistým vrcholem přípravy budoucích stevardů je pak samotný výcvik na moderních soupravách LEO Express, kde se nejen seznamují s vlakovou jednotkou a zjišťují všechny její vymoženosti, ale učí se také komunikovat navzájem jako tým, domlouvat se se strojvedoucím a zvládat případné krizové situace.

Výcvik má naučit členy palubních posádek vycházet maximálně vstříc požadavkům cestujících a splnit každé jejich přání. Na palubě soupravy stevardi trénují například pohyb za jízdy, dokonalou komunikaci se zákazníky, roznos jídla a pití v co nejkratším čase atd. Stevardi se procvičují také v řešení nejrůznějších více či méně ošemetných událostí. Musí si umět poradit i s agresivním nebo nedisciplinovaným cestujícím, opilci, v případě potřeby poskytnout i první pomoc.

Celá posádka vlaku včetně strojvedoucího spolu musí průběžně komunikovat a tvořit sehraný tým. A právě na tyto dovednosti kladl LEO Express při výběru uchazečů největší důraz a průběh výcviku naznačuje, že se to povedlo a noví stevardi dělají velké pokroky. Výcvik je dosti náročný, bude probíhat až do podzimu, každý pracovní den. Ti stevardi, kteří se v rámci výcviku ukážou jako nejlepší, pak budou jmenováni vedoucími paluby a získají odpovědnost za celou posádku.

Své motivy nástupu do LEO Express popisuje Markéta Cacková, vystudovaná učitelka, která dříve pracovala u konkurenčního vlakového dopravce. „Práce stevardky mě strašně baví, ráda komunikuji s lidmi. Do LEO Express mě zlákala zejména možnost pracovat v nové rostoucí firmě a perspektiva profesního růstu. Na palubě budeme mít během jízdy docela hodně úkolů, od asistence při nástupu do vlaku, přes poskytování všech palubních služeb, pomoci cestujícím až po kontrolu jízdních dokladů. Důležité bude, abychom se sehráli v palubním týmu, dokázali ke každému klientovi přistupovat individuálně a vyjít mu vstříc.“ Markéta je zatím v LEO Express velmi spokojena. „Jakkoliv výběrové řízení bylo docela náročné a dlouhé, byla to svým způsobem pro mě zábava, užila jsem si to, a už se moc těším, až naše krásné vlaky vyjedou na trasu mezi Prahou a Ostravou, každý den bude jiný. Taky tento výcvik mě docela baví, je to dril, ale pořád se dozvídám něco nového. Je dobré, že vše prakticky cvičíme, máme tu i super partu. Trénovali jsme tak například zvládnutí velmi agresivní přiopilé rodiny, jejíž členka si následně zlomila nohu. My jako palubní posádka jsme pak museli ve spolupráci se strojvedoucím zavolat Policii ČR, vynést zraněnou z vlaku a svěřit ji do rukou přivolaných záchranářů,“ popisuje jednu z částí výcviku.

Stevardi si dokonce vyzkoušeli cvičný porod – a jak se ukázalo, sedadla v třídě Premium jsou skutečně universální. Trénink přitom potvrdil, jak je důležité, aby vlaková posádka za této situace stále a správně komunikovala s okolím, zajistila záchranáře a nezapomněla ani na vyřízení potřebných formalit.

Všichni z první skupiny stevardů LEO Express mají za sebou náročné několikakolové výběrové řízení, do kterého se přihlásilo více než 800 uchazečů. V průběhu podzimu pak LEO Express přijme další stevardy, strojvedoucí a jiné potřebné pracovníky tak, aby mohl dopravu mezi Prahou a Ostravou v plném rozsahu odstartovat v prosinci letošního roku.

A co bude vlastně úkolem stevardů ve vlacích LEO Express?

Ochotní a pečlivě vytrénovaní stevardi a stevardky LEO Express budou kompletně pečovat o pohodlí a bezpečnost všech cestujících na palubě, tedy včetně poskytování asistence cestujícím při nástupu a výstupu, pomoci při vyhledání rezervovaného místa nebo uložení cestovních zavazadel. Stevardi cestujícím poskytují veškeré palubní služby, dokážou poradit a poskytnout nezbytné informace o jízdě i další možné dopravě. Starají se také o čistotu a pořádek v celém vlaku a jsou oprávněni kontrolovat i prodávat jízdní doklady, zajišťují rovněž doplňkový prodej předmětů. Ochotně samozřejmě pomohou i při případných potížích, včetně případného poskytnutí zdravotní pomoci.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: LEO Express

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

20:48 SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

Ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv se 1. května 2024 stal MUDr. Tomáš Boráň. Na základě vý…