Nedávná kauza Dieselgate zanechala v mnoha lidech dojem, že boj s emisemi z dopravy je marný. To se ale mění. Okolní země již přijaly přísná opatření pro minimalizaci počtu vozů s nevyhovujícím filtrem. Zpřísnit podmínky pro stav filtrů pevných částic se snaží i česká legislativa. Od června 2017 hrozí řidičům za jízdu s vymontovaným filtrem sankce až 50 tisíc korun. Kromě toho od ledna letošního roku probíhá při měření emisí fotodokumentace a odeslání protokolu do centrálního systému. Od 1. října budou podmínky ještě přísnější.
V současné době lze totiž postihnout pouze vozidla, která překračují povolenou hodnotu takzvané opacity (ta vyjadřuje, kolik světla spaliny pohltí). Bohužel pomocí měření opacity nelze poznat vozidlo, které se sice do limitu povolené hodnoty emisí vejde, ovšem prokazatelně nemá v pořádku filtr pevných částic. Právě postih vozů na základě toho, zda mají funkční – či vůbec přítomný – filtr, bude součástí nové metodiky měření emisí.
Při zkoušce podle nové metodiky se bude měřit limitní hodnota kouřivosti motoru, jejíž horní hranice je stanovena na 0,25 m-1. Stejnou hraniční hodnotu využívá při kontrolách například i Německo. „I když auto obecně splní emise, nedosažená hodnota kouřivosti poukáže na nefunkční nebo chybějící filtr pevných částic. Bude se přitom jednat o závadu typu B. Tato závada bude muset být do 30 dnů odstraněna a vozidlo musí podstoupit opakovanou prohlídku, jinak ztratí technickou způsobilost,“ říká Zdeněk Neusar z Ministerstva dopravy ČR.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva