dTest: Histamin je obsažen v řadě lahůdek, citlivým osobám však může škodit

07.12.2019 19:27

Potraviny obsahující velké množství histaminu mohou u citlivých osob vyvolat nežádoucí reakce. Odhalení histaminové intolerance je však obtížné a vyšetření jsou nákladná. Ve kterých potravinách je histaminu příliš, co o jeho nesnášenlivosti víme a jak se jí bránit?

dTest: Histamin je obsažen v řadě lahůdek, citlivým osobám však může škodit
Foto: dTest
Popisek: dTest

 

Červené víno, parmezán, uzená masa a ryby, uzeniny, konzervované ryby a podobné potraviny, které jsou upraveny k dlouhodobému skladování a některé z nich s ubíhajícím časem dokonce zlepšují svou chuť, mohou obsahovat histamin. Jde o hormon vznikající z proteinů a je důležitý pro správné fungování lidského organismu. Podílí se na funkci imunitního systému a centrální nervové soustavy nebo na produkci žaludečních šťáv, chrání před zvýšeným krevním tlakem, podporuje činnost střev a přispívá k správnému střídání spánku a bdění.

Část potřebného histaminu si vytváří tělo samo, zbytek přijímá s potravou. Zdravý člověk se s  přebytkem vypořádá v tenkém střevě pomocí enzymu diaminoxidiázy (DAO). U některých jedinců je však tento mechanismus narušen. V takovém případě organismus reaguje na větší množství histaminu nežádoucím způsobem, například svěděním, rudnutím nebo střevními problémy. Histaminová nesnášenlivost je ovšem těžko diagnostikovatelná. Nelze ji prokázat běžnými vyšetřovacími postupy, protože její projevy mohou být zaměněny za vedlejší účinek léčiv nebo působení stresu. V případě podezření na intoleranci histaminu z potravin lékař pečlivě sestaví anamnézu pacienta a ten si pak musí pravidelně zapisovat, co snědl a kdy se příznaky objevují. O intoleranci lze hovořit v případě, že se stejný stav u jedné osoby vyskytuje opakovaně a za podobných podmínek. Lepší než drahé laboratorní testy je proto konzultace se zkušeným alergologem nebo výživovým odborníkem. Neodporučuje se dodržovat bezhistaminovou dietu bez porady se specialistou, protože by mohla tělo ochudit o důležité živiny.

Kolik histaminu obsahuje konkrétní potravina nelze určit. Jeho množství záleží na původu, způsobu výroby a skladování. Obecně lze říct, že fermentované, stařené nebo archivované potraviny a nápoje jej mohou obsahovat relativně hodně, například červené víno, tvrdé sýry, sýry s plísní, uzeniny, syrová šunka, uzená a konzervovaná ryba, nakládané zelí, sójová omáčka. Ananas, papája a ořechy obsahují organické sloučeniny aminy, které mohou také vést ke zvýšení hladiny histaminu v těle. Jahody, korýši, kakao a alkohol někdy vyvolají zvýšené uvolňování histaminu, než je obvyklé. Pokud se aminokyseliny při skladování potravin rozpadnou, může tak vzniknout další histamin. Mnohé potravinové otravy mohou být způsobeny extrémně vysokým množstvím histaminu ve zkažených rybách, zejména v tuňáku a makrele.

Naopak málo histaminu najdeme v nenaložené zelenině a cereáliích, v čerstvých nebo zmražených rybách. Jídelníček sestavený z čerstvě připravených jídel je obvykle na histamin poměrně chudý.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Nemocnice Písek: Do Písku se sjedou kaplani jihočeských nemocnic

10:57 Nemocnice Písek: Do Písku se sjedou kaplani jihočeských nemocnic

Písecká nemocnice se stane místem prvního setkání kaplanů jihočeských nemocnic. Ve středu 29. ledna …