dTest: Jak je to s rušením zájezdu při mimořádných situacích

08.02.2020 7:34 | Zprávy

Znepokojení zákazníků cestovních kanceláří v souvislosti se současným výskytem koronaviru v Číně a s jeho očekávatelným šířením v dalších oblastech vede k otázkám, jak je to s rušením zájezdů z tohoto nebo obdobného důvodu. V jakých situacích tedy může spotřebitel od smlouvy odstoupit bez sankce a kdy se sankci ze strany cestovní kanceláře nevyhne?

dTest: Jak je to s rušením zájezdu při mimořádných situacích
Foto: dTest
Popisek: dTest

Zrušení zájezdu, jinými slovy odstoupení od uzavřené cestovní smlouvy, je možné před jeho zahájením jak z důvodů na straně zákazníka, tak i pořadatele zájezdu. Ten může od smlouvy odstoupit v případě, že zájezd ruší nebo porušil-li zákazník nějakou svou povinnost. Zákazník může před zahájením zájezdu od smlouvy odstoupit vždy, a dokonce v některých velmi specifických případech nemusí platit ani stornopoplatek.

Každá smlouva nebo potvrzení o zájezdu obvykle obsahuje informaci o výši odstupného (stornopoplatku), které je zákazník povinen cestovní kanceláři uhradit při odstoupení od smlouvy z důvodů na své straně. „Výše stornopoplatků bývá odstupňována v závislosti na časovém předstihu doručení odstoupení cestovní kanceláři před zahájením zájezdu,“ uvádí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Odstupné má mít především odškodňovací funkci. Stornopoplatky ve výši 100 % ceny jsou jen těžko ospravedlnitelné v případě, kdy jsou součástí zrušeného zájezdu služby, které nebyly využity, a mohlo být zabráněno jejich marnému vynaložení. Občanský zákoník navíc stanoví, že výše stornopoplatků musí být přiměřená a na žádost zákazníka odůvodněná. Pokud nebyla výše stornopoplatků ve smlouvě nebo v potvrzení o zájezdu stanovena, bude odpovídat jejich výše ceně zrušeného zájezdu snížené o úspory nákladů a o příjmy z náhradního využití služeb spojených se zrušeným zájezdem.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: Tisková zpráva

PhDr. Lubomír Zaorálek byl položen dotaz

Na kolik je pro vás téma bezpečnosti prioritou?

Jak byste k zajištění naší obrany a bezpečnosti přistupovali vy? Chápu dobře, že nejste pro navyšování výdajů na naši obranu? A jak se stavíte k pomoci Ukrajině a díváte se na to, kolik Ukrajinců tu je?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Národní muzeum: Pravěká dobrodružství Eduarda Štorcha – výstava pro milovníky literatury a?archeologie

13:10 Národní muzeum: Pravěká dobrodružství Eduarda Štorcha – výstava pro milovníky literatury a?archeologie

V letošním roce si Národní muzeum připomíná 100 let od převzetí archeologické sbírky Eduarda Štorcha…