dTest: Kupujete na internetu použité zboží? A víte, jak jej případně reklamovat?

03.05.2018 14:10 | Zprávy

Sehnat knihu, která je již v knihkupectvích vyprodaná, značkovou kabelku za zlomek ceny nebo zboží, které bylo pouze někým rozbaleno a je tudíž levnější – to jsou některé z důvodů, proč lidé nakupují na e-shopech s použitým zbožím. A že je jejich škála na internetu skutečně široká. Ale co když později zjistíte, že je výrobek vadný? Dá se použité zboží reklamovat stejně jako to nové?

dTest: Kupujete na internetu použité zboží? A víte, jak jej případně reklamovat?
Foto: dTest
Popisek: dTest

Máte v plánu objednat si použitý výrobek? Pak je na místě nejen pročíst dostupné recenze na daný e-shop, ale také zvážit, zda zboží koupit od podnikatele, nebo od soukromé osoby. „V případě nákupu použitého zboží od podnikatele jste jako kupující mnohem šířeji chráněni a zboží můžete reklamovat téměř ve stejném režimu a se stejnou vymahatelností, jako když kupujete nové zboží,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Pokud koupíte zboží od soukromé osoby, tak vám sice rovněž odpovídá za vady věci, není tu ale stanovena lhůta pro vyřízení reklamace. V případě, kdy prodávající soukromá osoba svoji odpovědnost neuzná, budete muset nárok uplatňovat u soudu.“

Rozhodnete-li se koupit si použité zboží od podnikatele, platí následující pravidla. Každý prodávající je povinen vás informovat o skutečnosti, že zboží již bylo použito. Musí vás také upozornit na vady zboží a na míru jeho opotřebení, tedy jak dlouho a jakým způsobem bylo používáno. Pokud například kupujete ojetý automobil, měli byste kromě informace o datu koupě předchozím majitelem dostat také údaj o počtu najetých kilometrů, protože to má vliv na míru opotřebení jednotlivých částí vozu. V jiných případech může být odhad opotřebení a budoucí životnosti obtížnější. Třeba při koupi kuchyňského spotřebiče vám nezbyde než zaměřit se na materiál výrobku, jeho provedení nebo cenu.

A jak je to s případnými vadami použitého zboží? „Vadou se v řeči zákona rozumí každý nesoulad skutečných vlastností zboží s vlastnostmi deklarovanými nebo spravedlivě očekávanými. Za vadu se tedy nepovažují nedostatky, o kterých jste jako kupující předem věděli nebo které plynou z míry opotřebení zboží, tedy doby a způsobu jeho používání,“ uvádí Lukáš Zelený. Pokud si koupíte rok starý notebook, jehož baterie se bude vybíjet o třetinu rychleji než nová, jedná se o standardní snížení výkonnosti, které vám potvrdí většina odborníků v dané oblasti. Pokud by však baterie měla nulovou kapacitu, jednalo by se o vlastnost, kterou jste nemohli očekávat, a tedy o vadu, jejíž odstranění můžete po prodávajícím žádat.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

Dotace

Jestli někomu byly dotace vyplaceny neoprávněně, neměl by za to nést také ten, kdo vyplacení schválil odpovědnost? Proč tohle nikdo neřeší?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČSÚ: Průmyslová produkce i zakázky v červenci vzrostly

22:31 ČSÚ: Průmyslová produkce i zakázky v červenci vzrostly

Průmyslová produkce v červenci meziročně reálně vzrostla o 1,8 %. Meziměsíčně byla vyšší o 0,8 %. Ho…