„Zákon říká, že každý spotřebitel může v 14denní lhůtě bez udání důvodu odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory. Zároveň ale vyjmenovává několik typových situací, kdy od smlouvy odstoupit nelze,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Odstoupit nemůžete například od smlouvy na dodávku zboží upraveného na míru, nebo pokud se jedná o hygienické potřeby prodávané v zataveném obalu, který byl rozbalen. Je tomu tak jednoduše proto, že věci jako dioptrické brýle vyrobené na předpis či rozbalený zubní kartáček jsou znovu neprodejné. Zákon tak v odůvodněných případech poskytuje ochranu podnikatelům před lehkovážnými zákazníky, kteří si svůj nákup předem dobře nerozmyslí. Stejné pravidlo platí i pro produkty, které podléhají rychlé zkáze, jako jsou potraviny či řezané květiny.
„Někdy je ovšem pro právníky situace zapeklitá. Zákon totiž nemůže pamatovat na všechno a setkáváme se tak se situacemi, kdy je právo na odstoupení od smlouvy diskutabilní. Existují například různé názory na to, zda je možné vrátit rozbalená sluchátka s vyměnitelnými špunty nebo koberec, u nějž si sami zvolíte metráž,“ uvádí Lukáš Zelený. V prvním případě je nutné dobře posoudit, zda obal výrobku plní určitou hygienickou funkci a zda je možné zboží uvést do prodeje schopného stavu. U druhého případu lze vycházet z toho, zda je zboží ve zcela stejném provedení nabízeno i ostatním zákazníkům. Pokud pouze mechanicky vybíráte z nabídky obchodníka, aniž by vám byl dán prostor pro zohlednění individuálních potřeb, nejedná se o úpravu na míru.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva