Trh s prostředky na ruční mytí nádobí je poměrně velký nejen celkovými tržbami, ale i počtem výrobků a značek. dTest poslal do laboratoře výrobky, za které Češi v maloobchodech utratili v období od listopadu 2016 do října 2017 nejvíce peněz. „K 16 zástupcům ze seznamu nejprodávanějších prostředků jsme navíc přidali i dva z německého trhu,“ popisuje výběr Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest. Všech 18 výrobků podstoupilo laboratorní zkoušku účinnosti, prošlo hodnocením hospodárnosti mytí a posouzením seznamu obsažených látek z etiket.
Proč je lepší mýt nádobí v rukavicích? „Saponáty často obsahují kontaktní alergeny, které by mohly u citlivých osob způsobit podráždění pokožky. V 15 případech výrobci použili potenciálně alergenní konzervanty methylisothiazolinon a benzisothiazolinon. Obešly se bez nich jen značky Ecover, Frosch a Nuk. Ty byly konzervovány jinými látkami, například šetrnější kyselinou mléčnou. V 11 výrobcích se vyskytovaly alergenní parfémy, například limonen či geraniol,“ říká Hana Hoffmannová. Bez alergenních parfémů si vystačil Feel eco Washing Up Liquid, Real Green Clean Nádobí, Jar Platinum Lemon & Lime a Frosch Dish Balsam Citrus.
Jak se testovaly mycí schopnosti? Pokusné talířky o průměru 14 cm byly znečištěny modře obarvenou směsí obsahující především tuky, sušené mléko a mouku. Do dřezu s pěti litry teplé vody nadávkovala laboratoř tolik prostředku, aby na něm vznikla stabilní, požadovaně vysoká pěnová čepice. V této lázni následně laboranti postupně umývali standardizovaně zašpiněné talířky až do okamžiku, kdy se v pěně objevilo modré oko vodní hladiny. Pokles pěnové pokrývky zobrazoval úbytek aktivních čisticích látek v lázni. Výrazná barva směsi jednak pomohla rozpoznat, že je talířek důkladně umytý, a také zvýraznila trhliny v pěnové vrstvě. Mytí nádobí probíhalo bez houbičky a hadříku.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva