dTest: Spotřební zboží nakupujeme častěji než v minulosti

11.03.2018 16:07

Podle průzkumu belgické spotřebitelské organizace Test-Achats se nákupní chování řídí zejména typem výrobku a povahou zákazníka. Vyhledáváme tipy a zboží na internetu, ale raději nakupujeme naživo. A čím jsme impulsivnější, tím častěji některých nákupů litujeme.

dTest: Spotřební zboží nakupujeme častěji než v minulosti
Foto: dtest.cz
Popisek: dTest - logo

Test-Achats zkoumala nakupovací zvyky tisícovky osob a soustředila se na šest typů zboží – oblečení, obuv, malé elektrické spotřebiče (například vysavače, mikrovlnky, žehličky, mixéry), velké elektrospotřebiče (myčky nádobí, pračky, ledničky, mrazicí boxy apod.), chytré telefony nebo tablety a počítače. Některé z nich se samozřejmě kupují častěji než jiné, ale i to, co jsme dříve kupovali jednou za čas a vydrželo nám sloužit dlouho, nyní nahrazujeme po znatelně kratší době.

Zkoumáme na internetu

Před nákupem hi-tech elektroniky (chytrého telefonu, tabletu, počítače) sbírá třetina spotřebitelů informace na internetu – v diskuzních fórech i v recenzích. Online srovnání a spotřebitelské organizace jsou také vyhledávaným zdrojem. Oproti tomu jen pětina lidí postupuje tímto způsobem před nákupem oblečení nebo obuvi.

Nakupujeme v kamenných obchodech

I když je online nakupování čím dál populárnější, běžné obchody mají stále navrch. 36 % respondentů již nakoupilo na internetu minimálně jednou, ovšem ve věkové skupině mezi 18 a 29 lety je jich celých 63 %. Tři čtvrtiny respondentů si pořizují oblečení a obuv v kamenných obchodech. Ani velké spotřebiče si na webu neobjednává více než 8 % lidí, zatímco v případě chytrých telefonů, tabletů a počítačů je jejich počet dvakrát větší.

Nakupujeme stále častěji

Většina účastníků průzkumu nakupuje nové oblečení 4-5krát ročně a novou obuv dvakrát za rok. Třetina si pořídí během tří let jeden velký spotřebič a tři malé. Existuje zřejmá tendence spotřebitelů interval mezi koupěmi zkracovat. Jeden z dvaceti Belgičanů si dokonce pořizuje nový tablet nebo chytrý telefon každý rok.

Jaký jste typ nakupujícího?

Podle Test-Achats existují tři typy nakupujících – impulsivní, váhající a spoléhající na názory ostatních. Lidé mladší 45 let mají sklon k rychlejšímu rozhodování. Svižně nakupují většinou oblečení a obuv. Častěji mění i svůj mobil nebo tablet a činí tak spíše na internetu. Když pak litují, že se k nákupu rozhodli, týká se to zpravidla oblečení a bot. U obuvi je to většinou způsobeno její nevyhovující kvalitou a mnohem méně skutečností, že je spotřebitel méně nosí nebo ve skutečnosti nepotřebuje.Celkem 31 % respondentů výzkumu si koupilo minimálně 6 ze zmíněných výrobků impulzivně, tedy z okamžitého popudu. Váhající zákazníci jsou rozvážnější a zpravidla nepatří k nejmladším.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

7:23 Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

Fair play, boj proti předsudkům, všestrannost a nutnost spolupráce rodičů a trenérů. To jsou témata …