Místopředseda sněmovny a ČSSD Lubomír Zaorálek vyčítá Dominiku Dukovi a české katolické církvi, že jde prý proti poselství nového papeže, jenž si přeje „církev chudých pro chudé“. Podle Zaorálka přijal kardinál Duka bohaté dary v podobě restitucí z rukou vládní pravice a nyní v souvislosti s děním v Ústavu pro studium totalitních režimů nehájí chudé, nýbrž vládní establishment. Co tomu říkáte?
Takové uvažování musím striktně odmítnout. Restituce nejsou žádným bohatým darem. Jde o změnu způsobu financování církví. Církev nezbohatne. Církev z vrácených prostředků – a vrácení je jen dílem spravedlnosti – musí každoročně vydělat na svůj provoz, který dosud z části platí stát. V jednáních se státem jsem aktivně přítomen přes dvacet let. I dnešní špičky ČSSD se účastnily práce parlamentní komise v roce 2008, kdy byla odsouhlasena výška náhrady i metodika jejího stanovení. Restituce nemá nic společného s útokem na Ústav pro studium totalitních režimů a v Ústavu už vůbec nejde o obhajobu chudých, ale o snahu překroutit dějiny a zničit informace, které by mohly být pro některé kandidáty v předvolební kampani nepříjemné.
Ústav má svoje pravidla, která má dodržovat každý, jak rada, tak vedení. Současné kroky vidím jako jednoznačné porušení pravidel, ať už jde o předčasné odvolání ředitele jmenovaného na dobu určitou, nebo propouštění zaměstnanců prozatímní ředitelkou ještě před oficielním uvedením do úřadu a další chybné kroky.
Jiří Paroubek a mnozí další se v souvislosti s majetkoprávním vypořádáním státu a církví už dříve obrátili na papeže Františka, aby se k této záležitosti vyjádřil, jelikož i oni mají pocit, že tento krok odporuje papežovým slovům o skromnosti a pokoře….
Promiňte, ale takovou demagogii nemohu brát vážně. Až si poslanci sníží platy na úroveň platů duchovních, pak budou mít morální právo nás poučovat o chudobě. Jinak musím brát jejich útoky na církev jako rozněcování náboženské nesnášenlivosti.
Když se vrátíme zpět k Lubomíru Zaorálkovi, tak on vlastně uvedl, že církev nemá jít na ruku současné vládě, která podle něj šikanuje občany například sKartami. Neměla by být však církev spíše apolitická? Co si o tom myslíte?
Církev se politicky neangažuje a nespojuje se s žádnou vládou. Tady jde však o něco jiného. Nový projekt prozatímní ředitelky Ústavu ukazuje, že chce podstatně změnit jeho poslání. Jde o změnu politického směřování před sametovou revoluci. Koresponduje to s vyjádřeními některých komunistických zastupitelů v krajích, kteří mluví o potřebě zásadně změnit výuku novodobých dějin ve školách, kde se mají ukazovat zásluhy komunismu. Tady církev mlčet nemůže.
A je podle vás fér vyčítat církvi nezájem o potřebné občany, když řada institucí, založených církvemi, působí právě v sociální oblasti?
Obdivuji víru kritiků církve, s níž vyžadují od církve zázraky. Charita je u nás největší nestátní organizací pracující v sociální oblasti. Přes sedm tisíc jejích pracovníků pracuje za nejnižší mzdy. Některé služby musíme rušit, protože chybí dotace. Nejde při tom o nadstandardní služby. Museli jsme skončit s bezdomovci v Přerově. Jen v Olomouci dáváme denně 150 obědů. Nejsem Pán Ježíš, abych rozmnožoval chleby. Můj plat nemůže stačit. Kolik dávají politici ze svých platů na chléb pro nejchudší?
- Další rozhovory pro ParlamentníListy.cz čtěte ZDE
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
autor: Petr Kupka