Autoři původního loga požádali soud, aby zakázal jejich logo používat a nařídil ČSA vyplatit autorům 53 milionů korun. Soud zatím nerozhodl, a tak aerolinky postupně mění loga na letadlech, vozidlech, budovách či vizitkách a o problému se jim nechce mluvit.
Zatím se objevují pouze spekulace, co za neoprávněným užíváním loga stojí. Jedni za vším vidí vypočítavost grafiků, kterým nestačily milionové honoráře za odvedenou práci. Podle jiných jde o seriózní spor o autorská práva a dodržování zákonů. Za dvojím zbarvením však stojí souvislosti, o kterých se veřejně nemluvilo ani při nedávném pokusu o privatizaci.
Kořeny sporu sahají do roku 1991. Tehdy zadaly Československé aerolinie objednávku na nové logo a oslovily zkušené malíře a grafiky Radomíra Leszczynského a Rostislava Vaňka. Těm daly za úkol vyjít ze zavedeného loga a zmodernizovat jej. Grafici tak začali od trojice písmen a státní vlajky. "Logo bylo výstižné, bylo i na kormidle, na ocasu, v národních barvách. Já jsem to pokládal a pokládám za velice dobrou značku," hodnotí logo ČSA Jiří Mikeš z katedry komerčních komunikací VŠE.
Od roku 1992 pak začaly stroje ČSA s tímto logem přistávat na desítkách letišť po světě. Nešlo ale jen o letadla, ale i budovy, vizitky, dopisní papíry, faktury či veškeré tiskoviny. Podle Leszczynskiho trvala práce na novém stylu ČSA čtrnáct měsíců a každý z autorů za ni dostal zhruba jeden a čtvrt milionu korun.
Grafici se domáhají spravedlnosti ve dvou žalobách

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb