„Dobrý projev. Mám radost.“ Fialu pochválili za to, jak popsal bídu v Česku

01.09.2023 13:45 | Monitoring

Doprava, energetická infrastruktura, jádro, lithium, čipy a trendy v informačních technologiích, jako je umělá inteligence, je šest konkrétních oblastí, které mají obrovský potenciál změnit zemi. Proto tam musí směřovat velká část strategických investic, řekl dnes na konferenci Česko na křižovatce premiér Petr Fiala (ODS). Problémem Česka je podle něj hlavně absence široké a dlouhodobé celospolečenské shody na hlavních prioritách směřování republiky. Vyzval k dostavbě české dopravní infrastruktury a zásadnímu posílení české energetiky.

„Dobrý projev. Mám radost.“ Fialu pochválili za to, jak popsal bídu v Česku
Foto: Repro ČT
Popisek: Premiér Petr Fiala na konferenci Česko na křižovatce

„Jsem přesvědčen, že ČR může opět patřit mezi nejvyspělejší země světa, pokud v následujících letech dokáže naplno využít svoji geografickou polohu, ekonomický a lidský potenciál tak, aby se z ní stala opravdová hlavní křižovatka Evropy,“ uvedl Fiala.

Fiala očekává, že v dalších týdnech a měsících se v rámci Výboru pro strategické investice odehrají dvě důležité diskuse. Jedna se bude týkat konkrétních legislativních změn, jež usnadní výstavbu dopravní, energetické a síťové infrastruktury. „Bylo by skvělé, kdyby tyto návrhy schválil Parlament už v první polovině příštího roku,“ uvedl. Druhá diskuse se podle něj musí zabývat otázkou konkrétního financování jednotlivých strategických projektů. „Nechci vás tady omračovat velkými čísly, ale v příštích letech půjde řádově o biliony korun,“ dodal.

Fiala řekl, že je mu sympatická myšlenka, že by se měl oddělit dlouhodobý rozpočet na strategické investice od běžného provozního hospodaření státu. „Snaha této vlády o zdravé státní finance ale nesmí být nijak oslabena,“ podotkl.

Zdůraznil však, že investice nejsou dotace, podle něj musí být garantovaná jejich ekonomická návratnost. Cestu ve financování investic vidí v kombinaci prostředků z veřejného a soukromého sektoru nebo větším zapojením Národní rozvojové banky, doplnil Fiala. „Stávající struktura ekonomiky je nevýhodná. Neumožňuje takový růst mezd a staví nás do nevýhodné pozice vůči zahraničním koncernům,“ míní.

„Energetika je jednou z klíčových oblastí, kam by strategické investice měly směřovat, v minulosti byla opomíjená,“ řekl. Dvě předchozí vlády podle něj lehkovážně rušily jaderné tendry, a proto v dohledné době Česká republika nemůže počítat s energií z nových jaderných bloků, uvedl. „Podle různých odhadů nám už do deseti let může chybět zhruba deset terawatthodin elektřiny,“ řekl předseda vlády.

Právě výrazné posílení české energetiky je podle Fialy cestou, jak vyrovnat státní dluh. Další je pak dostavba dopravní infrastruktury. „Potenciál Karlovarského nebo třeba Jihočeského kraje by byl daleko vyšší, kdyby byly napojeny na moderní dopravní infrastrukturu. Zásadní je také dopad na cestovní ruch,“ dodal. Zmínil také důležitost rozvoje elektromobility, klíčovou surovinou je v tomto ohledu podle něj lithium. „V České republice máme evropské ložisko lithia, tři až pět procent dosud objevených celosvětových zásob. Proto pracujeme na tom, abychom co nejdříve spustili těžbu, ideálně v roce 2026,“ řekl.

K realizaci jednotlivých hospodářských sílů je rovněž nutná kvalitní pracovní síla, proto by se stát měl zaměřit na rozvoj školství, míní Fiala. „I když jsme vzdělaná země, co se týče nových trendů, ujíždí nám vlak,“ uvedl. Má ambici, aby byla Česká republika do deseti let centrem vzdělanosti a nových myšlenek. „Musíme mít školy, které rozvíjejí každý talent,“ řekl premiér Fiala.

„Mám opravdu radost, že se vláda k něčemu podobnému odhodlala a doufám, že se to podaří naplnit smysluplnými kroky,“ komentoval vizi Restartu Česka sociolog Vojtěch Bednář.

„Opravdu dobrý projev Petra Fialy a odpovídající popis, proč jsme ztratili poslední dekádu a stagnujeme. Jak z toho ven, se český byznys dokázal shodnout, jak tahle konference ukazuje. Dokáže to i česká politika? Dokáže ty už 1000x popsané nutné reformy konečně provést?“ zeptal se prezident Svazu průmyslu Radek Špicar.

„Moderní není ‚nerůst‘, omezovat se a uregulovat se. Pokud by Česko sedlo na lep kazatelům těchto myšlenek, spadli bychom hodně hluboko. Premiér Petr Fiala definoval společné cíle – bez ohledu na to, jaké reprezentace tu budou – na příští roky: Například dokončit síť dálnic, posílit energetiku včetně expanze té jaderné, využít zásoby lithia, které u nás máme, a zaměřit se na výrobu čipů nebo rozvoj umělé inteligence. To je moderní cesta, jak se ekonomicky rozvíjet a nepřešlapovat na místě,“ uvedl senátor Zdeněk Hraba.

Ne všichni však premiéra pochválili. „P. Fiala má pravdu, když říká, že doprava, energetická infrastruktura, jádro, lithium, čipy a trendy v informačních technologiích je šest konkrétních oblastí, které mají obrovský potenciál změnit zemi. Bohužel nám mnohem lépe jde mluvení o našem potenciálu, než jeho naplňování,“ podotkl politolog Jiří Pehe.

„Fiala chce z Česka křižovatku? Já bych rád viděl zemi, která se nezadlužuje, kde se lidem dobře a bezpečně žije. A kde se mohou dovolat spravedlnosti. Hnutí Přísaha představí svůj vlastní program pro 6 000 000 nespokojených 13. září,“ uvedl šéf hnutí Přísaha Robert Šlachta.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

RNDr. Alexandr Vondra byl položen dotaz

spalovací motory

Kéž by se vám podařilo zrušit zákaz spalovacích motorů, ale upřímně, věříte tomu, že se vám to podaří? Jak toho chcete docílit? Zatím to nevypadá, že by EU chtěla zákaz zrušit. Nejsou to z vaší strany jen plané sliby před volbami?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Hodnocení příspěvků, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskusePawson58 , 01.09.2023 14:19:28
Tady už málem nejsou příspěvky, které lze hodnotit. Milá redakce, není někde chyba?

|  17 |  0

Další články z rubriky

„200 km ujedete. Peklo.“ Elektromobily se hroutí. Vážný hlas

10:40 „200 km ujedete. Peklo.“ Elektromobily se hroutí. Vážný hlas

Elektromobilita je označována za budoucnost přepravy. Podle ekonomického novináře Miroslava Motejlka…