„Ministr zpoždění a zablokované dopravy.“ Dan Ťok má problémy

01.08.2018 14:32

Takhle to chodí v Česku. Marketingový expert Martin Jaroš, který na jaře letošního roku oznámil, že založí novou politickou stranu, kroutí hlavou nad tím, co se to v naší zemi děje. A ozval se předseda poslaneckého klubu TOP Miroslav Kalousek.

„Ministr zpoždění a zablokované dopravy.“ Dan Ťok má problémy
Foto: pixabay.com
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Martin Jaroš zaznamenal zprávu o tom, že Úřad na ochranu hospodářské soutěže (UOHS) zrušil výběrové řízení na výstavbu části komunikace D35. Jaroše zarazilo, co se kolem tohoto tendru dělo. Rozepsal se o tom na sociální síti Facebook.

„Úředníci v průběhu soutěže změnili jeden z formulářů. Účastníky však o tom řádně neinformovali. Na webu zdopravy.cz píšou, že změna byla označená jen červeně. A pokud si účastníci vytiskli zadání černobíle, nemuseli si jí všimnout. (!) Ano, takto se u nás připravují strategické zakázky, které ovlivňují osud státu. Firma Porr podala nabídku právě na starém formuláři – a i když byla levnější, byla vyloučena. Další konzorcium, to nejlevnější, pak bylo též vyloučeno. Soutěž tedy vyhrál nejdražší uchazeč, konzorcium dobře známých jmen Metrostav, Eurovia, Swietelsky. Jejich nabídka je o 284 miliónů (10 %) dražší než u nejlevnějšího soutěžícího,“ napsal Jaroš.

Vyřazení aktéři se obrátili na UOHS, ten jak již bylo řečeno tendr zrušil a ředitelství silnic a dálnic musí celý proces spustit znovu od nuly. „V REÁLU TEDY ZEMĚ ZTRATÍ CCA 2 ROKY KVŮLI ČERVENÝM ZMĚNÁM NA FORMULÁŘI! A to se vyplatí!“ pokračoval rozzlobeně marketingový expert. Obratem dodal, že řada českých politiků ráda napadá ekologické aktivisty a tvrdí, že to oni brzdí klíčové stavy v Česku. Jenže pravda může být trochu jinde. Všechno začíná tím, že ministerstvo dopravy, které už pět let ovládá hnutí ANO, připraví spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic podklady pro zakázky tak mizerně, že děr v dokumentech využívají firmy i ekologičtí aktivisté.

O chvíli později se však Jaroš ŘSD také zastal. Lidé kteří v této státní organizaci pracují, jsou podle experta mizerně placení. Snad hůř než prodavačky v Lidlu. „Kdo je dobrý a získá tam nějaké zkušenosti, utíká do soukromých projekčních kanceláří. Kdo zbyde, sorry, že to tak říkám, pak připravuje tahle šíleně úspěšná výběrka,“ pokračoval Jaroš. Jedním dechem však dodal, že i ve státní správě pracují schopní lidé, jen občas stojí proti přesile.

Jaroš však nabízí řešení. Podle jeho názoru je třeba sestavit „úderné úřednické oddíly“ ze skutečných expertů, kteří budou královsky placeni, ale budou také se vší vervou řešit nejpalčivější problémy státu. I kdyby to měli být švýcarští experti, kteří budou dostávat švýcarské platy.

Když si toto vyjádření přečetl Miroslav Kalousek, nedalo mu to a zareagoval. S gustem si rýpl do ministra dopravy za hnutí ANO Dana Ťoka.

Martin Jaroš doslova napsal:

Chcete vědět, jak se u nás opravdu staví dálnice? Tak sledujte tohle.

1. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) právě ztratilo 2 roky práce. ÚOHS jim definitivně zrušil tendr na část D35 u Pardubic, konkrétně 12km úsek Opatovice n. L. - Časy.

2. A teď si poslechněte, proč byl tendr zrušen:

- Úředníci V PRŮBĚHU soutěže změnili jeden z formulářů. Účastníky však o tom řádně neinformovali. Na webu zdopravy.cz píšou, že změna byla označená jen červeně a pokud si účastníci vytiskli zadání černobíle, nemuseli si jí všimnout. (!) Ano, takto se u nás připravují strategické zakázky, které ovlivňují osud státu.

- Firma Porr podala nabídku právě na starém formuláři - a i když byla levnější, byla vyloučena. Další konzorcium, to nejlevnější, pak bylo též vyloučeno.

- Soutěž tedy vyhrál nejdražší uchazeč, konzorcium dobře známých jmen Metrostav, Eurovia, Swietelsky. Jejich nabídka je o 284 miliónů (10 %) dražší než u nejlevnějšího soutěžícího.

- Oba vyřazení se obrátili na ÚOHS, ten soutěž zrušil a ŘSD nyní musít začít od nuly.

V REÁLE TEDY ZEMĚ ZTRATÍ CCA 2 ROKY KVŮLI ČERVENÝM ZMĚNÁM NA FORMULÁŘI! A to se vyplatí!

3. Co tohle všechno znamená? U nás je zvykem házet zpoždění dálnic na ekologické aktivisty. Ale ne. Nejvíc za to může tragicky a chronicky neschopné ŘSD, samozřejmě spolu s ministerstvem. Tito lidé prostě profesionálně nezvládají přípravu liniových staveb a ve své práci nechávají díry, kterých pak aktivisté (či soutěžící firmy) využívají. Podotýkám, že hnutí ANO kontroluje dopravu již pátým rokem.

4. Uvažujme dál. Ano, někdy to zvenčí vypadá, že fungování ŘSD je snad zlý úmysl, že už to ani není normální debilita. Ale buďme fér. Liniové stavby a další strategické investice státu prostě nemůžou připravovat lidé, kteří jsou placeni pomalu hůř než prodavačky v Lidlu. ŘSD je státní příspěvková organizace. Tabulkové platy jsou tam tradičně nízké, nižší než na ministerstvu. Má se to dohánět osobním ohodnocením, ale která hvězda vám půjde pracovat za nízký plat a nejisté osobko? Kdo je dobrý a získá tam nějaké zkušenosti, utíká do soukromých projekčních kanceláří. Kdo zbyde, sorry že to tak říkám, pak připravuje tahle šíleně úspěšná výběrka. Samozřejmě i ve státní správě je řada šikovných lidí - ale sami to asi neutáhnou. Proti přesile.

Myslím, že jedním z nutných řešení je vytvořit ve státní správě speciální úderné síly - task forces - které budou řešit nejtragičtější problémy státu a přitom budou mimořádně dobře placené, úplně mimo tabulky. Když to řeknu primitivně, i kdybychom tam nahnali tisíc Švýcarů a platili je švýcarskými platy (samozřejmě neříkám, že tam máme dát cizince), tak nás to jako zemi vyjde MNOHEM levněji než ten současný šlendrián.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Že ji neměli rádi? Za tím bude něco jiného. Petr Žantovský tuší, co je za koncem ministryně

4:44 Že ji neměli rádi? Za tím bude něco jiného. Petr Žantovský tuší, co je za koncem ministryně

TÝDEN V MÉDIÍCH Za hodně brutální znásilnění vnímání politiky se dá brát vyjádření Heleny Langšádlov…