61,90 Kč za máslo. Jenže sleva byla falešná. A přišlo se na to

12.05.2025 13:45 | Monitoring

Obchodní řetězce stále nabízejí falešné slevy. Navzdory pokutám, které Česká obchodní inspekce (ČOI) pravidelně uděluje, to obchodníci stále zkoušejí. Nejnověji na falešnou cenu másla upozornil Marek Zemánek, tiskový mluvčí Potravinářské komory.

61,90 Kč za máslo. Jenže sleva byla falešná. A přišlo se na to
Foto: Repro X
Popisek: Máslo s falešnou slevou v řetězci Penny

„Některé supermarkety umí se slevami neuvěřitelně čarovat. Třeba jako v tomto případě u másla, kdy nejde o žádné akční zboží. Ke snížení ceny totiž ve skutečnosti vůbec nedošlo, ale máslo naopak zdražilo o 5 Kč. Řetězec tedy porušil zákon, protože výše slevy se má určovat z nejnižší ceny produktu za posledních 30 dní,“ upozornil Marek Zemánek, tiskový mluvčí Potravinářské komory.

Falešná sleva

„Výše slevy musí být odvozena od nejnižší ceny, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Nelze akceptovat, aby byla výše slevy odvozována z jiné ceny, např. z ceny uplatňované bezprostředně před poskytnutím slevy,“ uvádí Česká obchodní inspekce (ČOI).

Inspekce udělila stovky pokut

Loni za falešné slevy padaly rekordní pokuty. ČOI provedla celkem 1 755 kontrol, porušení právních předpisů bylo zjištěno v 796 případech, to je 45,36 % z celkového počtu. Ověřováno bylo i to, zda jsou slevy z cen výrobků vypočítány správně. „Nejčastějším zjištěním bylo porušení § 12a zákona o ochraně spotřebitele, spočívající v neposkytnutí informací anebo poskytnutí nesprávných informací o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván nebo nabízen v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Tato povinnost, vztahující se k informaci o slevě, byla porušena celkem ve 370 případech. Druhým nejčastějším zjištěním bylo porušení § 3 zákona o ochraně spotřebitele, který upravuje poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb, a to ve 170 případech. Z toho ve 154 případech došlo k porušení ustanovení § 3 odst. 1 písm. c), kdy došlo k nesprávnému účtování prodávaných výrobků. Dalším nejčastěji porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byl § 12, který se týká povinnosti prodávajícího informovat v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb. Tyto nedostatky byly zjištěny ve 140 případech,“ informuje František Kotrba, tiskový mluvčí ČOI.

Užití nekalých obchodních praktik, které mohou narušit chování spotřebitele a mohou vést k tomu, že zákazník učiní rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neudělal, bylo zjištěno celkem ve 207 případech. Porušení dalších právních předpisů v dozorové pravomoci ČOI bylo prokázáno ve 308 případech. Jednalo se např. o porušení občanského zákoníku, zákona o kontrole, zákona o technických požadavcích na výrobky apod. „Na základě porušení právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce, zjištěných v souvislosti s kontrolní akcí, nabylo v období od 1. 1. 2024 do 31. 12. 2024 právní moci celkem 385 pokut v celkové hodnotě 17 561 500 Kč,“ upřesnil Kotrba.

Potvrdil i Soudní dvůr EU

Ke dvěma mimořádným kontrolním akcím došlo po vydání rozsudku Soudního dvora Evropské unie, jímž bylo potvrzeno, že sleva musí být odvozena z nejnižší ceny, za kterou bylo zboží prodáváno za posledních 30 dní před jeho zlevněním. „První akce byla zaměřena na obchodní řetězce a internetové obchody, které opakovaně a intenzivně využívají slevové kampaně a akce se sortimentem potravin, elektro, drogerie, textil a kosmetika. V rámci této mimořádné kontrolní akce proběhlo v období od 14. října do 31. října celkem 250 kontrol. Porušení ustanovení §12a zákona o ochraně spotřebitele bylo zjištěno celkem v 91 případech a porušení užití nekalé obchodní praktiky v souvislosti s oceňováním bylo zjištěno ve 37 případech. V rámci druhé mimořádné kontrolní akce, probíhající od 11. listopadu do 6. prosince, se ČOI zaměřila především na výprodeje označované jako Black Friday a Cyber Monday u nepotravinářských řetězců a internetových obchodů. Celkem bylo provedeno 172 kontrol a z toho u 71 bylo zjištěno porušení právních předpisů. Porušení ustanovení §12a zákona o ochraně spotřebitele bylo zjištěno ve 29 případech,“ uvedl mluvčí ČOI.

Slevy mají jako marketinkový nástroj vliv na spotřebitelské chování a rozhodování ohledně koupě. I přes opakované kontroly přitom stále dochází k porušování zákonných povinností ze strany prodávajících. „Pokuty za porušení zjištěná v rámci mimořádných kontrolních akcí přesahující 20 milionů korun nabyly právní moci až v roce 2025, a proto nejsou uvedeny ve výčtu pravomocných pokut za rok 2024,“ zdůraznil Kotrba.

ČOI podle něj i nadále věnuje zvýšenou pozornost kontrolám dodržování povinností prodávajících při poskytování slev z cen výrobků.

Podle informací Potravinářské komory dostaly nejvyšší pokuty v posledním čtvrtletí loňského roku Penny Market, Billa a Albert. Nízká výše pokut však řetězce od žonglování se slevami neodrazuje. Inspekce pokutuje nejen porušení pravidel u slev, ale i špatné účtování ceny či třeba prodej alkoholu a cigaret nezletilým. Nejvyšší pokuty nicméně padají právě za slevové akce.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Naďa Borská

Petr Letocha byl položen dotaz

,,V této geopolitické realitě je naprosto jasné, že země musí být připravena"

Na co přesně máme být podle vás připraveni? Myslíte, že Rusko, které už 3 roky neúspěšně válčí na Ukrajině, rozpoutá teď další světovou? Nevím, ale neprobíhají tu spíš jen závody ve zbrojení a strašení? Co podle vás svědčí o tom, že by Rusko nebo někdo jiný? Zaútočil na další státy EU potažmo na nás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 11 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

61,90 Kč za máslo. Jenže sleva byla falešná. A přišlo se na to

13:45 61,90 Kč za máslo. Jenže sleva byla falešná. A přišlo se na to

Obchodní řetězce stále nabízejí falešné slevy. Navzdory pokutám, které Česká obchodní inspekce (ČOI)…