Autům na elektro v Německu škodí drahé nabíjení. Ale jednou to zlevní, slibují

02.06.2024 7:32 | Zprávy

Kupte si elektroauto. Stát vám dá dotaci. Přispějete k ochraně klimatu a ještě ušetříte, protože provozovat elektroauto je ekonomičtější než klasické automobily. Podobná provolání v poslední době zaznívala z mnoha evropských zemí. Jenže to má háček. Na dobíjecích stanicích v Německu jejich provozovatelé často udržují vysoké ceny, takže nabíjení elektroauta vyjde dráž než nákup klasických pohonných hmot. Prodeje elektroaut v Německu klesají. A prý za to může i předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.

Autům na elektro v Německu škodí drahé nabíjení. Ale jednou to zlevní, slibují
Foto: Repro YouTube
Popisek: Automobil Renault Clio s litrovým benzinovým motorem

Od března 2024 dostanete dotaci na elektroauto už i v Česku. Pokud zastupujete firmu nebo jste podnikající osoba. Na elektromobily a dobíjecí stanice mají jít takřka 2 miliardy korun. Firmy, které používají elektroauto, případně více elektroaut, o sobě mohou tvrdit, že se chovají šetrně k životnímu prostředí. A stejně tak mohou tvrdit, že ušetří, protože ceny dobíjení jsou nižší než ceny pohonných hmot.

Tolik teorie. Jenže to má háček. Německý háček. „Ceny elektřiny nadále klesají – nejen na dobíjecích stanicích. Energie pro elektromobily dokonce zdražila. Spotřebitelé jsou okrádáni!“ napsal k tématu nejčtenější německý deník Bild.

Vše je prý založeno na tom, že v průběhu roku 2022 došlo k velkému nárůstu cen elektřiny na burze. Od té doby sice cena elektřiny opět výrazně poklesla – jenže tento proces se u dobíjecích stanic neprojevil. Nabíjení na veřejnosti podle výpočtu Bildu vyjde dvakrát dráž než nabíjení doma.

„Veřejné normální nabíjecí místo (AC): 0,55 eur za kilowatthodinu (kWh) – to je 11,10 eur za nabití na 100 km. Veřejné rychlonabíjecí místo (DC): 0,66 eur za kilowatthodinu – to je 13,11 eur za nabití na 100 km. … průměrná cena za 100 kilometrů paliva pro spalovací motor je 10,38 eura. Pohon spalovacím motorem je tedy levnější než jízda elektromobilem,“ upozornil Bild s tím, že ceny za dobíjení se často výrazně liší mezi poskytovateli i pokud jde o pomalé dobíjení a rychlé dobíjení.

Poslanec za liberální FDP Reinhard Houben volá po narovnání podmínek v této části trhu. „Pokud má být e-mobilita v Německu úspěšná, nesmí být spotřebitelé u nabíjecí stanice klamáni. Je třeba prolomit monopolní postavení několika poskytovatelů. Pouze zdravá konkurence zajišťuje slušné ceny,“ řekl.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Miloš Polák

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Jaké budou další kroky ANO?

Vládu se vám odvolat nepodařilo, ale dost pravděpodobně budete v příští vládě, jak se pak k celé kauze postavíte? Budete ji prošetřovat? Protože ani já pod hlavičkou ODS nevěřím nezávislému prošetření.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Elektřina zlevní jen když Němci zprovozní , Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseIvo Patta , 02.06.2024 10:40:35
14 moderních jaderných bloků s výkonem nad 1 000 MW, které odstavili pod heslem Green Deal.

|  5 |  0

Další články z rubriky

Drulák ostře o systému: Funguje jen pro parazity. Potřebujeme změnu

6:57 Drulák ostře o systému: Funguje jen pro parazity. Potřebujeme změnu

Předseda Stačilo! Daniel Sterzik tvrdí, že Česká republika potřebuje nějakou změnu režimu, protože ú…