Hornochová dále upřesňuje, koho se přesně bude navrhovaný zákon týkat. Dle ní má být tento zákon zaveden pro poplatníky daní z příjmu, jako jsou osoby fyzické či právnické, ale i jiných entit, jako jsou svěřenecké fondy nebo zahraniční trusty. Ve skutečnosti se prý může tato navrhovaná legislativa dotknout hlavně těch, u kterých je zjištěn výrazný rozdíl mezi nabytým jměním a výdaji na jedné straně, a na straně druhé deklarovanými příjmy. Navrhovaná výše tohoto rozdílu má být deset milionů korun.
Typickým příkladem podle Hornochové je tedy osoba, která disponuje velkým jměním, které může investovat do různých prostředků. Avšak příjmy dané osoby jsou mnohem menší než výdaje, které daná osoba za určité uplynulé období měla. Vznikne tím tedy podezření z mnohem vyšších příjmů, než osoba uvádí a odvádí z nich daně státu.
Náměstkyně pro oblast daní dále ujišťuje, že navrhovaný zákon se bude týkat pouze těch, kteří mají velké rozdíly mezi deklarovanými příjmy a majetkem. Dále podotýká, že se jedná v podstatě jen o novelu zákona a správce daně tak bude využívat stejné nástroje a pravidla pro zjištění nárůstu spotřeby a jmění, avšak s větší efektivitou.
Podle Hornochové návrh této legislativy respektuje lhůtu pro stanovení daně, která je tříletá. To tedy znamená, že daňový poplatník nebude muset prokazovat vznik a původ příjmů dosažených před uplynutím této stanovené lhůty.
V tomto navržení zákona se zavádí fikce, která určuje, že v případě nemožnosti určení období nabytí jmění, se určí období posledního otevřeného zdaňovacího období. Dle Hornochové je to lepší, jelikož bez tohoto pravidla by správce daně mohl určit starší období, které by zvýšilo i úrok z prodlení. Díky tomuto pravidlu se zvolí nejmladší období, které sníží negativní dopady.
Na serveru ceska-justice.cz byla Hornochová dotázána, zda tento návrh zákona nepřináší i povinnost, na základě které by tento nový mechanismus platil i pro nárůst jmění za období, kdy ještě zákon neplatil. Ona však ujišťovala, že se nejedná o nic převratně nového z hlediska legislativy. Hornochová podotýká, že jde jen o novelu zákona, který již existuje. Povinnost přiznávat příjem a platit z něj daň již existuje, jen se zavádí efektivnější mechanismus na její kontrolu.
autor: ste